Hernesaareen avattiin palvelupiste risteilyalusten miehistöille ensimmäistä kertaa vuoden 2014 kesällä. Cruise Crew Lounge Anchor -nimeä kantavan toimipisteen perustaminen oli Suomen Merimieskirkon sekä Merimiespalvelutoimiston yhteinen ponnistus.
Palvelupisteen perustamiselle nähtiin olevan suuri tarve, sillä avaamista edeltävän kymmenen vuoden aikana Helsinki oli vakiinnuttanut paikkansa risteilyalusten Itämeri-risteilyjen kohteena. Kaupunkiin saapuu kesäisin yli 250 alusta, joissa jokaisessa palvelee keskimäärin 800 merenkulkijaa.
Pysähdykset satamissa ovat osalle henkilökunnasta työntäyteisiä. Laivojen lähellä sijaitsevat palvelukeskukset mahdollistavat merenkulkijoille kätevästi ja helposti yhteydenpidon perheeseen ja kotimaahan omalla vapaa-ajalla.
Toimipisteen perustamisessa mallia otettiin Hampurissa ja Venetsiassa toimivista klubeista. ITF Seafarer´s Trust (siirryt ulkoiselle sivustolle) tuki hanketta, ja Helsingin satama (siirryt ulkoiselle sivustolle) suhtautui alusta lähtien myötämielisesti palvelun perustamiseen. Aluksi paikan päälle suunniteltiin siirrettävää parakkia, mutta lopulta päädyttiin sataman tyhjilleen jääneeseen matkamuistomyymälään, jonka satama siivosi ja kunnosti. Saksalaisen Kielin sataman lisäksi Hernesaari on nyt ainoa Itämeren satama, josta löytyy internetkahvilan tyyppinen palvelupiste merimiehille.
Kanttiinin hintataso pidettiin alhaisena ja myytäväksi hankittiin suomalaisten pienten naposteltavien ja matkamuistojen lisäksi myös merenkulkijoille tuttuja herkkuja nuudeleista aasialaisiin mehuihin ja limsoihin.
Ensimmäinen toimintavuosi todisti työn tarpeellisuuden
Vuoden 2014 kesällä Hernesaaren toimipiste palveli yli 80 risteilyalusta. Ensimmäisen vuoden tavoitteena oli tavoittaa noin 5-10 prosenttia merenkulkijoista. Tavoite saavutettiinkin, sillä lähes 6000 merenkulkijaa yhteensä 77 eri maasta käytti kesän aikana toimipisteen omia palveluita. Eniten vieraita saapui Kaukoidästä ja Euroopan maista. Suurin kansallisuusryhmä tuli Filippiineiltä, joita oli noin 2000 kävijän verran. Vilkkaimpina päivinä palvelupisteellä vieraili yli 170 merenkulkijaa.
Suosituimmaksi palvelumuodoksi osoittautui internet-yhteyksien tarjoaminen. ITF Seafarer´s Trust -säätiön varoilla hankittiin tähän tarkoitukseen viisi kannettavaa tietokonetta, joihin asennettiin 3G-yhteydet. Myös nettiyhteyksien tarjontaa lisättiin hankkimalla muutama 4G-modeemi, sillä useimmilla merenkulkijoilla on nykyisin käytössään jonkinlainen oma mobiililaite.
Internetkahvilan lisäksi toimipisteessä tarjottiin muun muassa liikuntapalveluja merenkulkijoille. Hernesaaren laiturin lähellä sijaitsevasta jalkapallokentästä varattiin vuoroja risteilyalusten työntekijöiden käyttöön. Cruise Crew Lounge Anchorin eli ”Ankkurin” yhteyteen hankittiin myös katukoripalloteline palloineen. Ensimmäisen toimintavuoden tilastojen mukaan 1220 merenkulkijaa osallistui toimipisteen järjestämiin urheilutapahtumiin.
Yksi tärkeimmistä toimintamuodoista oli keskusteluavun tarjoaminen. Hernesaaren palvelupisteen henkilökunnan kanssa merenkulkijat pystyivät turvallisesti käymään läpi omia ilojaan tai surujaan.
Cruise Crew Lounge Anchor on saanut jatkoa myös seuraavina kesinä. Palkattua henkilökuntaa on pääsääntöisesti ollut kaksi, joiden lisäksi toiminnassa on ollut mukana vapaaehtoisia. Vuonna 2019 käytännön toimintaa paikan päällä pyöritti Merimiespalvelutoimisto Merimieskirkon osallistuessa toiminnan kustannuksiin.
Siirry tästä linkistä Cruise Crew Lounge Anchorin verkkosivulle.