Sukkapuikot pysyvät myös pojan käsissä

Salolainen Oliver Kultarinta sai kipinän neulomiseen 10-vuotiaana katseltuaan isoäitinsä taidokasta puikkojen käyttöä. Nyt 16-vuotias nuori mies sanoo neulovansa edelleen – joka päivä.

Teksti ja kuvat: Marko Toljamo

"Hymyilevä vaaleatukkainen nuori mies neuloo vihreitä sukkia pöydän ääressä".
Neulominen ja jutusteleminen sujuu Oliver Kultarinnalta yhtaikaisesti, eikä neuletyöhön tarvitse katsoa koko aikaa. Suuri Käsityö -lehteen (6–7/2020) Oliver kirjoitti kirkkaiden värien olevan hänen suosikkivärejään. Nämä raikkaan vihreät sukat ovat hänen käsissään pian valmiit.

”Olin lapsena usein isoisoäitini luona ja hänen neulomisensa ja neuletyöt näyttivät mielenkiintoiselta”, Oliver Kultarinta taustoittaa käsityöharrastuksensa alkua.

Pojan ensimmäinen käsityönäyte oli virkattu pitkä villalankapötkö, kuten niin monen muunkin tätä kädentaitoa opettelevan. Monella se tosin jääkin siihen.

”Pienen väännön jälkeen isoisoäidin opetuksessa opin itsekin neulomaan puikoilla.”

Ensin syntyi lapaset, sitten oli vuorossa kantapään opettelu. Sen jälkeen sukkia on syntynyt paljon. Monetko parit?

”Todella monet”, Oliver naurahtaa. Laskuissa hän ei ole pysynyt enää pitkään aikaa.

Sukkia hän on tehnyt pääasiassa läheisille ihmisille, mutta neuloo niin sukkia, paitoja, huiveja, lapasia, ja pipoja myös tilaustyönä.

Ensimmäiset kaksi villapaitaa hän neuloi vain 13-vuotiaana. Parhaillaan teon alla on jämälangoista syntyvä värikäs neule, joka ei tosin Oliverin syyskuisen Instagram-päivityksen mukaan ole edistynyt kovin ripeästi paitsi kesän helteiden myös uuden opettelemisen ja sisäistämisen vuoksi.

"Nuori vaaleatukkainen poika istuu sohvan reunalla ja esittelee kahta neulomaansa villaneuletta".
Oliver Kultarinta on neulonut useita villaneuleita. Teon alla olevaa värikästä neuletta hän valmistaa ylijäämälangoista.

Neulominen rentouttaa

Oliver muutti vastikään Helsinkiin päästyään opiskelemaan Helsingin kuvataidelukioon.

Vuokrayksiössä puikot kilisevät kuitenkin joka päivä, mikäli suinkin mahdollista. Jos ei muuhun ole aikaa, niin yksi tai kaksi isoäidinneliötä valmistuu nopeasti.

”Saas nähdä mitä niistä joskus valmistuu”, Oliver kirjoittaa Instagramissa. Sinne hän alkoi laittaa kuvia käsitöistään 12-vuotiaana. Tilillään Oliverilla on jo yli 720 seuraajaa.

Oliver sanoo, että neulominen on osoittautunut hyväksi vastapainoksi opiskelulle.

”Onhan se järkevää, konkreettista ajankäyttöä kännykän ja tietokoneen käyttämisen oheen. Neulominen rentouttaa. Siitä saa mielihyvää, kun työn jäljen näkee nopeasti.”

Neulominen on hyvää vastapainoa opiskelulle.

Kaksi vuotta sitten Oliver sanoi Salon Seudun Sanomien haastattelussa, että vaatii jonkin verran rohkeutta olla pehmeitä käsitöitä harrastava poika, kun kaveripiirissä kukaan muu ei tee käsitöitä.

”Kommentit ovat kuitenkin olleet pääsääntöisesti positiivisia ja harrastustani on ihmetelty hyvällä”, Oliver sanoo.

"Nuori vaaleatukkainen hymyilevä poika seisoo ja pitelee käsisään puisia sukkaplokeja, joihin on asetettu sinipunaruskeat villasukat".
Kesäkuun alussa Oliver sai tilaamansa käsin tehdyt ja kotimaiset helmasukkaplokit, joihin hän kuvaajan pyynnöstä asetti neulomansa upean väriset villasukat. Sukkaplokkeja käytetään erityisesti pitsi-, palmikko-, ja kirjoneulesukkien viimeistelyyn ja niiden koon varmistamiseen.

Ihmettelyyn ja ihasteluun on syytäkin, monipuolisuus yllättää. Paitsi että jälki on laadukasta, on värien käyttö ja joko oma tai alkuperäisestä muunneltu design luovaa ja taidokasta.

Liekö kuitenkin joku pojan menestyksestä harmistunut, sillä syyskuun lopussa Oliverin Sukkapoika-tili kaapattiin. Nähtävästi joillekin muillekin käsityöalan somettajille on käynyt samoin.

”Asia on vielä selvityksessä. Olen luonut uuden, toivottavasti väliaikaisen, Instagram tilin, joka on @sukkapoikadesign”, Oliver kertoo.

"Nuori vaaleatukkainen poika katsoo käsissään pitämää harmaasävyistä villapipoa, sohvalla on nippu villasukkia".
Syyskuun puolivälissä valmistui Oliverin kolmas Marraskuu-pipo! Vuosi sitten Oliverin suunnitteleman pipomallin neulontaohje on julkaistu mm. alan harrastajien verkkopalvelussa.

Harrastus tuo yhteistyötä

Harrastus on poikinut myös monenlaista yhteistyötä. Vuonna 2020 Salon taitokeskus avasi ovensa käsityöalasta kiinnostuneille nuorille. Tämän Craft Meet Salo -kädentaitoryhmä sai innoituksensa juuri nuoresta Sukkapojasta.

Vuosi sitten Oliver suunnitteli pipomallin Ruukin Kehräämölle ja laati siihen myös ohjeen, joka on julkaistu mm. Ravelryssä! Ravelry on mm. neulomista, virkkausta, kehruuta ja punontaa harrastavien verkkopalvelu.

Nähtäväksi jää, ehtiikö nuori mies neuloa sukkapareja myös merenkulkijoille.

Halutko sinä lahjoittaa villasukkia merenkulkijoiden joulupaketteihin? Toivomme, että tuot tai postitat lahjasi laivaliikenteen aikataulujen vuoksi marraskuun alkuun mennessä lähimmälle merimieskirkolle. Toimipaikkamme Suomessa ja ulkomailla toimittavat lahjasi heille, jotka viettävät joulunsa merellä. Postittaessa tarkistathan toimipaikan yhteystiedot em. linkkien kautta, jotta pakettisi löytää perille. Otamme toki paketteja vastaan aina jouluun saakka.

Lue lisää Merimieskirkon vanhasta merenkulkijoiden joululahjaperinteestä täältä.