Församlingarnas och kyrkans stöd

Finländska sjömanskyrkor tar utomlands hand om de medlemmar i församlingar i Finland som på grund av ett rörligt yrke eller utlandsvistelse inte kan delta i den egna hemförsamlingens verksamhet.

Allt fler finländare tillbringar ett eller flera avsnitt av sitt liv utomlands. Ett av syftena med Sjömanskyrkans arbete är att bevara den naturliga kontakten till kyrkan för församlingsmedlemmar som vistas utomlands. Vi utför därmed hemförsamlingarnas arbete utomlands.

I de finländska gudstjänsterna i sjömanskyrkorna deltar många som inte har gått i kyrkan i Finland. En bekant och trygg mässa på det egna språket upprätthåller finskheten, ger trygghet och lindrar hemlängtan.

Efter erfarenheten i sjömanskyrkan har många blivit aktiva frivilliga i sin hemförsamling efter att ha återvänt till Finland.

Stöd är viktigt

Utlandsfinländare, barn och unga som flyttat utomlands med sina föräldrar samt finländska åldringar, sjöfarare och långtradare som bor utomlands är de viktigaste målgrupperna för Sjömanskyrkans tjänster.

För att kunna möta nöden hos människor som råkat i svårigheter utomlands samt andra växande utmaningar behöver vi församlingarnas hjälp. Sjömanskyrkornas verksamhet baserar sig på frivillig finansiering och därför är församlingarnas stöd mycket viktigt.

Församlingarna kan stödja vår verksamhet:

• rikta sina budgetunderstöd och kollekt till Sjömanskyrkans arbete
  • genom att i sina gudstjänster erbjuda Sjömanskyrkans Kyrkovin
  • genom att ingå ett fadderavtal med en viss sjömanskyrka
  • genom att ordna Sjösöndagen eller andra sjömanskyrkohelger
  • genom att ordna basarer och olika jippon till förmån för Sjömanskyrkan
  • genom att ordna en gruppresa till sjömanskyrkan. En dagsutflykt till t.ex. Åbo internationella sjömanskyrka eller en veckas resa till en finländsk sjömanskyrka utomlands är en meningsfull form av församlingsverksamhet

Kontakta oss

Yhteyspäällikkö Jaakko Laasio, tel. 0400 156 660, e-post: jaakko.laasio@merimieskirkko.fi