Yllesockor – en gåva till en okänd sjöfarare

Vad kan värma mer än handstickade yllesockor? Strumpor är ett budskap om hem, varma tankar och omtanke.

Vanhempi nainen istuu pöydän ääressä ja neuloo villasukkaa harmaasta villalangasta.

Yllesockorna anknyter till Sjömanskyrkans långa tradition att leverera en julklapp till en ”okänd sjöfarare”. Handstickade strumpor säljs också året runt till förmån för sjömanskyrkoarbetet.

Vi erbjuder dig möjligheten att ge en julklapp till en ”okänd sjöfarare”. Finlands Sjömanskyrka delar ut yllesockor till fartygens besättningar inför julen. Oftast är Sjömanskyrkans gåva den enda som sjöfararen får på aftonen till sjöss. Gåvan är efterlängtad och minnesvärd.

Traditionen är äldre än Sjömanskyrkan. Paketen delades ut i hamnarna i Bottniska viken redan i mitten av 1800-talet av kaptenerna. Verksamheten övergick i slutet av seklet till Sjömanskyrkan, som grundades 1875.

Vi hoppas att du tar med eller postar din gåva på grund av tidtabellerna för båttrafiken senast i början av november till Nordsjö sjömanskyrka (Proviantgatan 4, 00980 Helsingfors) eller till närmaste sjömanskyrka. Våra verksamhetsställen i Finland och utomlands levererar din gåva till dem som firar jul till sjöss. Vi tar förstås emot paket ända fram till jul.

Obs! När du postar paketet ska du kontrollera kontaktuppgifter (adress och telefon) till verksamhetsstället så att din gåva hittar fram.

Dina stickade yllesockor kan vara precis som du vill ha dem i färg och mönster. Om du vill kan du även sticka sockor med Sjömanskyrkans korsankare.

Gåva 20 €

I stället för ett paket kan du även ge en penningdonation till sjömännens gåvor! Med din donation tillverkar vi motsvarande julpaket i sjömanskyrkorna. Priset för en gåva är 20 €.

Banköverföring. Penninggåvan kan skickas till Finlands Sjömanskyrka rf:s konto Nordea FI91 1745 3000 0222 79 NDEAFIHH. Anteckna som referensnummer 3052 eller i fältet för tilläggsinformation meddelandet ”Julklapp till sjöfarare”.

Mobilepay. Du kan också överföra önskad summa (en gåva på 20 euro) med Mobilepay till numret 32400. Skriv ”Julklapp till sjöfararen” i kommentarsfältet.

Tillstånd till penninginsamling.