Sjömanskyrkans nattvardsvin

Sjömanskyrkans Kyrkvin beställs från Alkos webbutik. Det veganska vinet har producerats enligt etiska principer i provinsen Andalusien i området kring staden Málaga.

På altarbordet finns en rad nattvardsbägare och längst fram en nattvardsflaska med kyrkvin.
Sjömanskyrkans Kyrkvin beställs från Alkos nätbutik.

Rätten att förmedla Kyrkvin togs bort från Sjömanskyrkan i och med reformen av alkohollagstiftningen år 2018. Samma produkt med samma etikett har sedan dess funnits till försäljning i Alkos nätbutik.

Cirka 60 % av nattvardsvinet som används i Finland är högkvalitativt flasktappat Malaga-vin med Sjömanskyrkans Kyrkvin-etikett. Procentsatsen har beräknats innan alkohollagen, som trädde i kraft i mars 2018, och som kan ha påverkat försäljningsandelarna.

Kyrkvinet är spanskt och av typen Malaga Cruz, ett sött vin med djup gyllenbrun färg. Vinet produceras enligt etiska principer i provinsen Andalusien i området kring staden Málaga, där det finns 12 000 hektar vinodlingar.

Se certifikatet för de etiska principerna (pdf) för produktionen av Kyrkvin.

Kyrkvinets alkoholhalt är 15 % och sockerhalten 190 g/l. Flaskans volym är 75 cl. Vinet kan spädas ut upp till 50 %, men utspätt vin håller sig inte länge. Vinet är veganskt.

Import och beställningar av Kyrkvin

Kyrkvinen importeras av Sjömanskyrkans samarbetspartner Brukett, Aleksis Kivis gata 52-54, 00510 Helsingfors.

Kyrkvinen beställs från Alkos nätbutik, där produkten kan beställas till närmaste Alko. Det finns ingen minimiordergräns eller transportavgift. Leveranstiden är 2-4 arbetsdagar. Om produkten är slut i Alkos nätbutikslager, är den uppskattade leveranstiden 5-10 arbetsdagar.

Priset på Malaga-vinet uppdateras på Alkos webbplats.

Ange i din beställning:

• leveransadress
  • fakturaadress
  • önskad leveranstid
  • beställningsmängd
  • produktnummer 9516163
  • produktnamn Bonne Nouvelle Merlot 75cl.