Stöd med budgetbidrag

Finlands Sjömanskyrka rf utför sitt arbete utomlands och i hemlandet i nära samarbete med Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Ett av syftena med sjömanskyrkans arbete är att bevara den naturliga kontakten till kyrkan för församlingsmedlemmar som vistas utomlands. Vi utför därmed hemförsamlingarnas arbete utomlands.

Församlingarna har ända från början varit en viktig sponsor för vår verksamhet och så är det fortfarande. Vi vill vara församlingarnas utsträckta hand såväl i Finlands hamnar som utomlands.

Vi får vara med och erbjuda era frånvarande församlingsmedlemmar kontakt med hemförsamlingen långt hemifrån. Samarbetet med kyrkans utlandsfinländska arbete fördjupas ytterligare och vår traditionella verksamhet fortsätter och utvecklas såväl i Finland som utomlands.

Symbolinen kuva, jossa kolme kolikkopinoa, joista kasvaa pieni taimi vierellään kotia kuvaava puinen laudanpala.

Församlingsgemenskapen består

Finlands Sjömanskyrka rf utför sitt arbete utomlands och i hemlandet i nära samarbete med Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Samarbete utomlands har avtalats med Kyrkostyrelsen, och i Finland är samarbetspartnerna församlingar och kyrkliga samfälligheter på sjömanskyrkoorter.

Utomlands upprätthåller Sjömanskyrkan kontakterna mellan finländarna där och Finland på många sätt. Vårt kristna arbete värnar om församlingsgemenskapen och det kulturella åter om finländskheten.

I de inhemska hamnarna är sjömanskyrkorna mångkulturella mötesplatser för sjöfarare och andra som rör sig i hamnen. Vårt arbete är internationell diakoni och vi är en utsträckt hand till församlingens hav.

Tack för ert stöd!

Församlingarnas budgetunderstöd riktas till Finlands Sjömanskyrkas konto NORDEA FI69 1014 3000 2126 27. I meddelandefältet skrivs ”Budgetbidrag”.

Finlands Sjömanskyrka rf:s FO-nummer: 0116968-4.

Kontakta kontaktchef Jaakko Laasio per telefon 0400 156 660 eller per e-post jaakko.lasio@merimieskirkko.fi.

Vi tackar varmt för det ekonomiska stöd vi fått från kyrkan, kyrkliga samfälligheter och församlingar. Vi är tacksamma för att ni med ert stöd har möjliggjort vår verksamhet såväl utomlands som i Finland.