Samla en extra kollekt

Finlands Sjömanskyrkas officiella kollekthelg är den årliga Sjösöndagen, Sea Sunday, den tredje söndagen i september. Utöver detta kan församlingen samla en eller flera kollekt till ett önskat sjömanskyrkomål.

Alttaripöydällä neljä punakankaista kolehtia.

Församlingarna har ända från början varit en viktig sponsor för vår verksamhet och så är det fortfarande. Vi vill vara församlingarnas utsträckta hand både i finska hamnar och utomlands och erbjuda frånvarande församlingsbor kontakt långt hemifrån.

Finlands Sjömanskyrka rf utför sitt arbete utomlands och i hemlandet i nära samarbete med Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Samarbetet med kyrkans utlandsfinländska arbete fördjupas ytterligare och vår traditionella verksamhet fortsätter och utvecklas såväl i Finland som utomlands.

Förbindelse med Finland och församlingen

Utomlands upprätthåller Sjömanskyrkan kontakterna mellan finländarna där och Finland på många sätt. Vårt kristna arbete värnar om församlingsgemenskapen och det kulturella åter om finländskheten.

I de inhemska hamnarna är sjömanskyrkorna mångkulturella mötesplatser för sjöfarare och andra som rör sig i hamnen. Vårt arbete är internationell diakoni och vi är en utsträckt hand till församlingens hav.

Tack för ert stöd!

Församlingarnas kollekter adresseras till Finlands Sjömanskyrkas konto NORDEA FI69 1014 3000 2126 27. I meddelandefältet skrivs beroende på kollekt antingen ”officiell kollekt” eller ”extra kollekt”.

Finlands Sjömanskyrka rf:s FO-nummer: 0116968-4.

Kontakta kontaktchef Jaakko Laasio per telefon 0400 156 660 eller per e-post jaakko.lasio@merimieskirkko.fi.

Vi tackar varmt för de kollekter som församlingarna samlat in till Sjömanskyrkan. Vi är tacksamma för att ni med ert stöd har möjliggjort vår verksamhet såväl utomlands som i Finland.