Sjösöndag

Sjösöndagen (Sea Sunday, i Finland 3:e söndagen i september) firas havets och sjöfartens positiva sidor och uppmärksammas dem som försörjer sig på havet och havet.

Sjöfarten har genom historien fört samman människor runt om i världen. Inte bara människor utan även djur, varor, livsmedel och nya idéer har förts över haven från en kontinent till en annan.

Det heliga är just livets söndag, medan de som har omkommit i havet är ihågkomna som Alla helgons dag.

I Storbritannien har Sea Sunday firats den andra söndagen i juli varje år sedan 1975. I Finland firades Sjösöndagen första gången 1997 och som tidpunkt etablerades den tredje söndagen i september. Idag är Sjösöndagen en internationell sed som firas i kristna kyrkor runt om i världen. Sjösöndagen är därmed också en ekumenisk tradition som påminner om sambandet mellan kyrkorna.

Ladda ner material för Sjösöndagen 2024:

Yrkesgrupper att minnas under högtiden

Yrkesgrupper som man minns på helgerna är till exempel sjöfarare och fiskare. Trots sina egna livskompromisser bidrar de till allas vårt välbefinnande. Även förarna i den tunga trafiken ansluter sig till Sjösöndagens tema, de fortsätter ju där sjötransporten slutar. Därför är Sjösöndagen helgad åt dessa utövare av yrken med anknytning till havet.

Bakgrunden till Sjösöndagen är att påminna den stora allmänheten om vilken avgörande roll sjöfararna spelar i många länders liv. Sjömanskyrkans arbete främjar sjöfararnas övergripande välbefinnande och därmed sjösäkerheten.

Havet är också starkt förknippat med fritid. Längs vattendragens böljor och stränder tillbringar miljontals människor tid med att för ett ögonblick glömma all brådska och stress i vardagen. I vattnet finns en positiv och livsuppehållande kraft som håller människan i rörelse. Därför förtjänar havet en egen helgdag.

Sjömanskyrkans kollekthelg

Sjösöndagens kollekt, som samlas vid gudstjänsterna i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, bärs till förmån för sjömanskyrkoarbetet.

Vissa församlingar och maritima organisationer ordnar på Sjösöndagen även annat program kring temat hav och sjöfart. I den kristna traditionen finns en hel del marin symbolik, som ankare, kompass, ror och skepp, som man kan utnyttja vid Sjösöndagens tillställningar.

Kollekt på nätet

Obs! Vid gudstjänster som streamas under undantagsförhållanden är det möjligt och tillrådligt att erbjuda församlingsborna möjlighet att i stället för kollekt delta i kyrkans samarbetsorganisationers penninginsamlingar. Suomen Merimieksirko har ett giltigt tillstånd till penninginsamling som krävs för detta.

a) Om det vid gudstjänsten endast hänvisas till möjligheten att donera direkt till organisationens insamlingskonto, till exempel via organisationens webbplats, är det inte nödvändigt att ange insamlingens tillståndsnummer.

b) Ifall kontonummer eller annan specificerad betalningsmöjlighet nämns i streamingen ska även: 1) anordnaren av penninginsamlingen, 2) användningsändamålet för de medel som samlas in genom insamlingen samt 3) tillståndsnummer eller småskaligt insamlingsnummer alltid anges. Denna information ska också finnas på församlingens hemsida om möjlighet till donationer erbjuds där.