Seurakuntien ja kirkon tuki

Suomalaiset merimieskirkot huolehtivat ulkomailla niistä Suomen seurakuntien jäsenistä, jotka liikkuvan ammatin tai ulkomailla oleskelun vuoksi eivät voi osallistua oman kotiseurakuntansa toimintaan.

Yhä useampi suomalainen viettää jakson tai useampia jaksoja elämästään ulkomailla. Merimieskirkon työn yhtenä tavoitteena on säilyttää ulkomailla oleskelevien seurakuntalaisten luonteva yhteys kirkkoon. Teemme siten kotiseurakuntien työtä ulkomailla.

Merimieskirkkojen suomalaisiin jumalanpalveluksiin osallistuu moni, joka ei tule käyneeksi kirkossa Suomessa. Tuttu ja turvallinen messu omalla kielellä pitää yllä suomalaisuutta, antaa turvaa ja lievittää koti-ikävää.

Merimieskirkkokokemuksen jälkeen moni on ryhtynyt aktiiviseksi vapaaehtoiseksi kotiseurakunnassaan palattuaan Suomeen.

"Pappi sekä alttaripöytä, jossa valkoinen liina, valkosia kukkia ja neljä kynttilää taustalla punatiiliseinällä risti."
Merimieskirkko tekee suomalaisten kotiseurakuntien työtä ulkomailla.

Tuella on merkitystä

Ulkosuomalaiset, vanhempiensa mukana ulkomaille muuttaneet lapset ja nuoret sekä ulkomailla asuvat suomalaisvanhukset, merenkulkijat ja rekkamiehet ovat Merimieskirkon palvelujen tärkeimpiä kohderyhmiä.

Voidaksemme vastata ulkomailla vaikeuksiin joutuneiden ihmisten hätään sekä muihin kasvaviin haasteisiin tarvitsemme seurakuntien apua. Merimieskirkkojen toiminta perustuu vapaaehtoiseen rahoitukseen ja siksi seurakuntien tuki on erittäin tärkeä.

Seurakunnat voivat tukea toimintaamme:

• kohdentamalla talousarvioavustuksensa ja kolehtinsa Merimieskirkon työhön
  • tarjoamalla jumalanpalveluksissaan Merimieskirkon Kirkkoviiniä.
  • tekemällä kummisopimuksen tietyn merimieskirkon kanssa
  • järjestämällä Merisunnuntain tai muita merimieskirkkopyhiä
  • järjestämällä myyjäisiä ja erilaisia tempauksia Merimieskirkon hyväksi
  • toimimalla isäntäseurakuntana Merimieskirkon vuotuisessa kesäjuhlassa
  • järjestämällä ryhmämatkan merimieskirkolle. Päiväretki esim. Turun kansainväliselle merimieskirkolle tai viikon matka ulkomailla olevaan suomalaiseen merimieskirkkoon on mielekäs seurakunnan toiminnan muoto.

Ota yhteyttä

Yhteyspäällikkö Jaakko Laasio, puh. 0400 156 660, sähköposti jaakko.laasio@merimieskirkko.fi

Tutustu työmuotoihimme