Kokkolan merimieskirkko

Kokkolan merimieskirkko kantasatamassa. Edessä kirkon punainen auto.

Kokkolan merimieskirkon tukikohta on idyllinen vanha satamakapteenin virka-asunto Kokkolan kantasatamassa.

Merimieskirkko on kuitenkin paljon enemmän kuin vain rakennus, se on on kansainvälinen kohtaamispaikka, minne jokainen voi tulla omana itsenään. Toimintamme ei ole rajoittunut vain rakennuksen seinien sisälle, vaan teemme liikkuvaa työtä; merenkulkijoita palvellaan kantasataman lisäksi syväsataman puolella.

Satamakuraattori on merimieskirkon ”asemanhoitaja”. Hän ylläpitää kirkolla kahviota, matkamuistomyymälää sekä oleskelu- ja hartaustiloja. Olennaisena osana työhön kuuluvat vierailut satamaan saapuvissa laivoissa ja merenkulkijoiden kohtaaminen sekä esimerkiksi kuljetukset laivoilta merimieskirkolle ja kaupungille asioimaan.

Työn luonne perustuu kristilliseen diakoniaan ja aikuissosiaalityöhön. Käytännössä tämä ilmenee keskusteluapuna ja rinnalla kulkemisena arkisten asioiden hoidossa; jokainen merimieskirkon asiakas tai vierailija kohdataan omana itsenään. Olennaisena osana työtä on henkisen ja hengellisen hyvinvoinnin edistäminen merenkulkijoiden keskuudessa. Yhteydenpito kotiin on tässä tärkeässä roolissa, minkä vuoksi myymme merimieskirkolla prepaid-puhelinkortteja merenkulkijoiden käyttöön.

Merimieskirkolla kävijä voi viettää aikaa toisten kanssa seurustellen oleskelutiloissa tai hiljentyä vaikkapa rukoukseen hiljaisessa huoneessa. Kahvilasta saa ostaa pientä purtavaa ja käytettävissä on wifi-verkko ja erilaisia pelejä.

Merimieskirkko on kansainvälinen merenkulkijoiden palvelupiste, mutta ovet ovat avoinna kaikille. Sataman alue on oleskelu- ja liikkumisrajoitettua aluetta, mutta merimieskirkolle pääsee vierailulle satamakuraattorin kanssa asiasta sovittaessa.

Kokkolan merimieskirkko ennätti olla pari vuotta suljettuna työntekijän puuttumisen vuoksi, mutta uusi työntekijä, satamakuraattori Jonna Kastell-Klapuri aloitti työnsä maaliskuussa 2024. Hänen yhteystietonsa löytyvät tältä sivulta. Ota rohkeasti yhteyttä!

Aurinkoisena päivänä otettu valokuva merimieskirkon julkisivusta. Kirkon edustalla merimieskirkon punainen auto.
Merimieskirkon auto kuljettaa merenkulkijat kirkolle ja kaupunkiin – ja usein takaisinkin.

Harjoittelu Kokkolan merimieskirkolla

Merimieskirkolla on mahdollista tehdä opintoihin tai työllistymiseen liittyviä harjoittelujaksoja. Ota rohkeasti yhteyttä, niin mietitään yhdessä, miten voimme toteuttaa harjoittelusi merimieskirkolla.

Kansainvälinen vapaaehtoistoiminta

Tule mukaan Kokkolan merimieskirkon vapaaehtoistoimintaan! Tarjoamme mielenkiintoisen ja monikulttuurisen työympäristön merenkulkijoiden ja sataman toimijoiden parissa. Tehtävien hoitamiseen tarvitset iloista ja avointa mieltä. Kyky ja motivaatio tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on avain viihtymisellesi ja kielitaidosta on hyötyä, mutta sitä pääsee myös kehittämään itse käytännön toiminnassa!

Vapaaehtoisena pääset palvelemaan omia vahvuuksiasi ja osaamistasi hyödyntäen juuri sinulle sopivissa tehtävissä. Voit päästä vierailemaan laivoilla, kohtaamaan merenkulkijoita merimieskirkolla ja osallistua esimerkiksi merenkulkijoiden kuljetuksiin kaupungille. Järjestämme myös erilaisia tapahtumia ja tilaisuuksia. Perehdytämme sinut tehtäviin, ja voit itse päättää kuinka paljon haluat vapaaehtoistyötä tehdä. Ota yhteyttä tältä sivulta löytyvällä lomakkeella! Tervetuloa tutustumaan toimintaamme!

Toimipaikan työntekijä

Klikkaamalla kuvaa näet enemmän tietoja työntekijästä.

Lue lisää Kokkolan merimieskirkosta

Osallistu Merimieskirkon tapahtumiin ja tilaisuuksiin

Nimi(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.