Kesäjuhla 2024

Valkotiilinen kirkko lehtipuiden ympäröimänä, alaosassa sininen aaltonauha, jossa teksti Kotona maailmalla - kesäjuhla Hämeenlinnassa.

Tapahtuman tiedot

Tapahtumapaikka:

Hämeenlinna

Tapahtuman hinta:

Ilmainen, kaikille avoin

Tapahtuman muoto:

Live-tapahtuma

Kohdeyleisö:

Kohdeyleisö Kaikki

Tapahtuman tyyppi:

Tapahtuman tyyppi: Kesäjuhla, Tapahtumat

Kaikille avoin ja ilmainen Merimieskirkon kesäjuhla Hämeenlinnassa 10.-11.8.2024.

Tapahtumaa isännöi Hämeenlinna-Vanajan seurakunta.

Ohjelmaa päivitetään tälle sivulle vielä kesän aikana. Pidätämme oikeudet muutoksiin.

Teema: Kotona maailmalla

Kesäjuhla pääasiallisina tapahtumapaikkoina ovat Hämeenlinnan tori (Raatihuoneenkatu 17), Raatihuone (Raatihuoneenkatu 15) ja Hämeenlinnan kirkko (Kirkkorinne 2). Kirkko ja Raatihuone sijaitsevat torin laidalla.

Pääjuhla, iltakonsertti ja juhlamessu lähetetään myös striimattuna seurakunnan Youtube-kanavalla. Linkit päivitetään tälle sivulle elokuun alkupäivinä.

Ohjelma tapahtumapaikkojen mukaan

Lataa tästä tapahtumien aloitusaikojen mukainen ohjelma-aikataulu.

Lauantai 10.8.2024

Huom! Aiemmin alustavasti ilmoitettu kaupungin kiertoajelu ei toteudu.

9.00-10.15 Pieni pyhiinvaellus Hämeenlinnan kirkolta Hämeen linnalle ja takaisin kappalainen Sampo Kujalan johdolla. Matkalla muutama hartauspysähdys. Noin 3 km. Mukavan kävelyn edellytyksenä hyvät kävelykengät ja kohtalainen peruskunto. Lähtö kirkon pääovelta.

Tapahtumia Hämeenlinnan torilla:
10.00-10.45 Yhteislaulutilaisuus ”Lauluja lähtemisestä ja tulemisesta, kaipauksesta ja koti-ikävästä”. Esilaulajana Elise Hasanen, säestys Jussi Laine.
11.00-12.00 Paneelikeskustelu ulkosuomalaisuudesta toimittaja Tapio Nurmisen johdolla. Keskustelemassa Sirpa Pietikäinen, Pekka Sauri, Jarmo Karjalainen ja Helmi Pruuki.
14.15-14.45 Musiikkia. The Voice of Finlandista tuttu Jaromir Jokinen.

Reskan kulma
12.30-14.30 Entisten ja nykyisten vuosivapaaehtoisten tapaaminen Reskan kulmassa, Raatihuoneenkatu 19 (Sibeliuksenkadun ja Raatihuoneenkadun risteys torin kulmassa). Sanna Nivalainen ja Piia Lännenpää. Huom! Vuosivapaaehtoinen, ilmoittaudu mukaan tästä linkistä.

Mustavalkokuva nuoresta miehestä, joka laulaa kädessään olevaan mikrofoniin ja on sivuttain kameraan nähden.
Hämeenlinnalainen laulaja Jaromir Jokinen sijoittui neljänneksi vuoden 2024 The Voice of Finland -laulukilpailussa.

Tapahtumat Raatihuoneella
11.30-13.30 Jäsen- ja valtakirjojen tarkastus (Raatihuone. Raatihuoneenkatu 15. Esteetön sisäänkäynti sisäpihan kautta takaovesta.
13.00-13.30 Merimieskirkkoinfo (Raatihuone, valtuustosali)
13.30-14.00 Vaalikokous (Raatihuone, valtuustosali). Katso kokouskutsu ja lataa valtakirjat kokoukset-sivulta.

Huom! Seurakunnalla ei ole kunnostustöiden vuoksi käytössä keittiötä ja ruokailutiloja. Lounas, päivällinen ja kahvilla käynti tapahtuvat omatoimisesti ja omakustanteisesti alueen ravintoloissa ja kahviloissa, joita on torin ja kirkon lähellä useita.

Ilmakuva, jossa etualla kirkko ja sen takana tori ympärillä olevine rakennuksineen.
Hämeenlinnan kirkko sijaitsee Hämeenlinnan ydinkeskustassa torin laidalla. Tiilinen, valkoiseksi rapattu kirkkorakennus on valmistunut vuonna 1798. Kuva: Visit Häme.

Tapahtumat Hämeenlinnan kirkossa

Juontajina toimivat Taija Kivistö ja Pekka Nissilä.

15.00-16.45 pääjuhla
* Tervehdyksiä. Mm. piispa Jukka Keskitalo.
* Juhlapuhe. Puheenjohtaja Timo Lappalainen.
* Musiikkia. Mm. Erkki Korhonen, Jorma Kukkonen.
* Runonlausuntaa. Mm. Liisa ja Jorma Virtanen.
* Yhteislaulua kanttori Juho Punkerin säestyksellä.
* Tietoa merimieskirkkotyöstä ja tiivistyvästä yhteistyöstä.
* Vapaaehtoisten palkitsemisia.

18.30 iltakonsertti
Vuoden ulkosuomalainen 2023 -tunnustuksen saanut Ulkosuomalaisten suurkuoro.

Juliuksen olohuone

20.00– Asunta & Heinimäki: Ruutupaitafolkkia ja merimieslauluja. (Kasarmikatu 4).

Sunnuntai 11.8.2024

Harmaahiuksinen ja -partainen hymyilevä mies violetissa paidassaan ja mustassa puvussaan piispanristiriipus yllään.
Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo saarnaa kesäjuhlan messussa Hämeenlinnan kirkossa 11.8.2024. Kuva: Jukka Salminen.

10.00 Juhlamessu Hämeenlinnan kirkossa
Saarna: piispa Matti Repo
Liturgi: piispa Matti Repo ja kirkkoherra Kimmo Reinikainen
Kanttori: Ismo Savimäki
Jumalanpalvelukseen sisältyy työhönsiunaaminen. Kolehti Suomen Merimieskirkon hyväksi. Messun lopuksi kesäjuhlan viestinvaihto ja kirkkokahvit.

Merimiespastorit saarnaavat alueen muissa kirkoissa:
Hattula:
Hauho:
Pälkäne: Jaakko Laasio

Majoitus

Muistahan varata majoituksesi itse. Olemme neuvotelleet tänäkin vuonna alennushinnan Scandic Hämeenlinna Cityyn aikavälille 9.-11.8.2024 (voit valita yhden tai kaksi yötä). Varaukset tehdään osoitteessa scandichotels.fi käyttämällä varauskoodia FIARB. Suora linkki varauksen tekoon: https://www.scandichotels.fi/?bookingcode=FIARB.

Voit valita mieleisesi huonetyypin sekä saada lisäalennusta maksaessaan varauksen heti varauksen yhteydessä. Yksittäisen majoitusvarauksen peruutusehto riippuu majoittujan valitsemasta varaustyypistä. Varauksen vahvistamiseksi majoittujan tulee antaa hotellille voimassa olevat luottokorttitiedot. Huoneet ovat varattavissa hotellin varaustilanteen mukaan.

Tutustu kaikkiin Hämeenlinnan majoituskohteisiin.

Tutustu Hämeenlinnan seudun nähtävyyksiin.

Haluatko kurkata vuoden 2023 kesäjuhla-ohjelmaa? Klikkaa tästä.