Ulkosuomalaisten suurkuoro esiintyy ensimmäistä kertaa Hämeenlinnassa

Ulkosuomalaisten suurkuoro konsertoi Hämeenlinnan kirkossa 10.8.24 kello 18.30. Kuoron Yli rajojen -konsertti on osa Merimieskirkon kesäjuhlien ohjelmaa. Konsertissa laulaa n. 70 laulajaa Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta.

Artikkelikuva Ulkosuomalaisten suurkuoron harjoituksista Pakilan Hyvän paimenen kirkossa 2.8.2024. Kuva: Jaakko Wirén.

Maria Männistön ja Eva-Christina Pietarisen johtama Ulkosuomalaisten suurkuoro perustettiin 2021. Suurin osa kuorolaisista on ulkosuomalaisia ja heidän jälkeläisiään. ”Kuorossa laulaminen on tapa ylläpitää suomalaisia juuria ja suomen kieltä”, kuoron johtaja ja toisen sukupolven amerikansuomalainen Maria Männistö kertoo. Kuoroon ovat tervetulleita myös suomen kielestä ja kulttuurista kiinnostuneet laulajat sekä takaisin Suomeen muuttaneet entiset ulkosuomalaiset.

Hämeenlinnan konsertti on kuoron Yli rajojen -kiertueen päätöskonsertti. Kiertueella kuoro esittää ensimmäistä kertaa vuonna 2022 julkaistun samannimisen albumin ohjelmiston. Nimi ”Yli rajojen” viittaa sekä kuoron monipaikkaisuuteen ja ulkosuomalaisuuteen että ohjelmistoon, joka perinteisten suomalaisten kuoroteosten ohella sisältää ulkosuomalaisten teoksia sekä meänkielisen, kveeninkielisen, saamenkielisen ja inkeriläisen laulun.

Pandemian aikana yleistyneet digitaaliset harjoitukset mahdollistavat laulajien osallistumisen ympäri maailmaa. Kuoro on harjoitellut ennen kiertuetta internetin välityksellä ja esiintyy kiertueella ensimmäistä kertaa fyysisesti samassa tilassa.

”Olen todella innoissani saatuamme Ulkosuomalaisten suurkuoron esiintymään kesäjuhlassamme Hämeenlinnassa. Suurkuoron olemassaolo, sen virtuaaliset aikaansaannokset sekä nyt toteutuva suurkuoron ensimmäinen live-kiertue Suomessa on osoitus yli rajojen toimivasta upeasta yhteistyöstä ja yhteisöllisyydestä”, sanoo suurkuoron faniksi tunnustautuva, kesäjuhlan työryhmässä työskentelevä Merimieskirkon viestinnän asiantuntija Marko Toljamo.

Ulkosuomalaisten suurkuorolla ja Merimieskirkolla on vahva yhteys. Kuorossa laulaa Ateenan, Brysselin, Hampurin ja Lontoon merimieskirkkojen kuorojen laulajia. ”Iloitsemme yhteistyöstä Merimieskirkon ja Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan kanssa. Musiikillisen työn ohella yksi kuoron tavoitteista on lisätä vuoropuhelua ulkomailla asuvien ja Suomessa asuvien suomalaisten kesken kuoron johtaja Pietarinen kertoo.

Tunnustuksena kuoron toiminnasta Suomi-Seura myönsi Ulkosuomalaisten suurkuorolle Vuoden Ulkosuomalainen -palkinnon vuonna 2023. Tähän mennessä kuoron projekteihin on osallistunut yli 220 laulajaa 15 eri maasta.

”Odotan mielenkiinnolla, millaisia vaikutteita suomalainen sävelistö on saanut maailmaa kokeneiden käsissä. Kokemukseni mukaan suomalaisuudesta säilytetään aina kaikkein paras, kun integroidutaan paikalliseen ympäristöön. Nyt Ulkosuomalaisten suurkuoro tuo sen jalostuneen meille kuultavaksi” Merimieskirkon kesäjuhlia isännöivän Hämeenlinna-vanajan seurakunnan kirkkoherra Kimmo Reinikainen sanoo.

Merimieskirkon ja Hämeenlinna-Vanjan seurakunnan yhdessä järjestämä kesäjuhla pidetään 10.–11. elokuuta. Kaikille avoimet ja maksuttomat tapahtumat järjestetään Hämeenlinnan torilla ja kirkossa. Torilla keskustellaan lauantaina mm. ulkosuomalaisuudesta, lauletaan yhteislauluja ja kuullaan Jaromir Jokisen lauluja. Kirkossa iltapäivällä järjestettävää pääjuhlaa seuraa Ulkosuomalaisten suurkuoron iltakonsertti klo 18.30 sekä sunnuntaiaamun jumalanpalvelus.

Noin 70-henkinen kuoro  taustallaan kirkon kallioseinä.
Ulkosuomalaisten suurkuoro Temppeliaukion kirkossa Helsingissä 3.8.2024. Kuva: Tina Strandberg.

Ulkosuomalaisten suurkuoron konsertti Hämeenlinnan kirkossa 10.8.24 klo 18.30.
Vapaa pääsy, ohjelmat ovelta 10 €.

Lisätietoa

Eva-Christina Pietarinen +358 40 7529281 ulkosuomalaisten.suurkuoro@gmail.com