Merenkulkujärjestöt kunnioittavat mereen menehtyneiden muistoa

Puita syysasussaan ja Ihmisiä korkean betonisien muistomerkin äärellä.

Merenkulkujärjestöjen perinteinen kunniakäynti Merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä Helsingissä järjestetään pyhäinpäivänä 2. marraskuuta 2024.

Kuva: Marko Toljamo. Merenkulkujärjestöjen kunniakäynti merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä vuonna 2021.

Kunniakäyntitilaisuus pidetään Eiranrannassa Ursinin kalliolla kello 12.00 alkaen ja se on kaikille avoin ja ilmainen.

Puheen tilaisuudessa pitää merimiespastori Jussi Laine. Musiikista vastaa Mikaelin laulajat johtajanaan Jukka Okkonen.

Vuosittain järjestettävässä tilaisuudessa on kiertävä seppeleenlaskuvuoro. Tänä vuonna Merisotakoulu laskee seppeleen Merivoimien edustajana.

Kunniakäynnin aikana vapaaehtoiset meripelastajat kunnioittavat merellä menehtyneiden merenkulkijoiden muistoa alusparaatilla. Alusparaatissa on mukana Suomenlahden merivartioston partioalus, mikäli sillä ei ole operatiivisesta tehtävästä johtuvaa estettä.

Tilaisuuden jälkeen yleisö voi osallistua merenkulkujärjestöjen tarjoamille kahveille Agricolan kirkon kryptassa (sisäänkäynti katutasolta portaiden vierestä, Tehtaankatu 23).

Alusten jatkettua matkaansa Eteläsatamaan ja kiinnityttyään Kolera-altaaseen on yleisöllä mahdollisuus tutustua laivoihin noin klo 13.00–14.30. Meripelastusseuran aluksiin pääsee myös tutustumaan sisälle (miehistön ohjauksessa).

Kunniakäynti on järjestetty vuodesta 1968 lähtien, jolloin myös muistomerkki on pystytetty. Tilaisuuden käytännön järjestelyistä vastaa vuosittain Suomen Merimieskirkko ry. Tilaisuuden äänentoistosta huolehtii Jere Vepsä.

Lisätietoa:

Jaakko Laasio, merenkulkijatyön johtaja. Puh. 0400 156 660, sähköposti jaakko.laasio@merimieskirkko.fi

Kunniakäyntitilaisuuden ohjelma

• Mikaelin laulajat (johtaa Jukka Okkonen): P.J. Hannikainen, Riennä riemuin eespäin vaan. Suom. sanat P.J. Hannikainen
  • Puhe: merimiespastori Jussi Laine, Suomen Merimieskirkko
  • Hiljainen hetki vainajien muiston kunnioittamiseksi
  • Mikaelin laulajat: J. Andersson, Oi katsohan lintua oksalla puun. Suom. sanat K.V. Tamminen
  • Seppeleenlasku: Merivoimat / Merisotakoulu
  • Mikaelin laulajat: F. Schubert, Helig, helig, helig. Ruots. sanat tuntematon
  • Kunniakäynnin aikana Suomen Meripelastusseuran alusten ja merivartioston partioaluksen ohimarssi.

-*-

Sjöfartsorganisationernas hedrar minnet av dem som omkommit till sjös

Sjöfartsorganisationernas traditionella hedersbesök vid minnesmärket för sjöfarare och dem som omkommit till sjöss i Helsingfors hålls på Alla helgons dag den 2 november.

Foto: Marko Toljamo. Sjöfartsorganisationernas hedersbesök 2021 vid minnesmärket för sjöfarare och dem som omkommit till havs.

Hedersbesöket äger rum vid Ursins klippa i Eira strand med start kl. 12.00 och är öppet och gratis för alla.

Vid evenemanget håller sjömanspastor Jussi Laine tal. Musik framförs av Mikaelin laulajat (Mikaels sångare) under ledning av Jukka Okkonen.

Vid den årliga ceremonin roterar turen för kransläggning. I år lägger Sjökrigsskolan kransen som representant för Marinen.

Under hedersbesöket hedrar frivilliga sjöräddare minnet av de sjöfarare som omkommit till sjöss genom en fartygsparad. I fartygsparaden deltar Finska vikens sjöbevaknings patrullfartyg, förutsatt att det inte är förhindrat av ett operativt uppdrag.

Efter ceremonin är allmänheten välkommen på kaffe som erbjuds av sjöfartsorganisationerna i Agricola kyrkans krypta (ingång från gatuplan bredvid trappan, Fabriksgatan 23).

När fartygen har fortsatt sin färd till Södra hamnen och förtöjt vid Kolerabassängen har allmänheten möjlighet att besöka fartygen cirka kl. 13.00–14.30. Man kan även gå ombord på Sjöräddningssällskapets fartyg (under besättningens vägledning).

Hedersbesöket har arrangerats sedan 1968, då även minnesmärket restes. Praktiska arrangemang för ceremonin hanteras årligen av Finlands Sjömanskyrka rf. Ljudsystemet för evenemanget sköts av Jere Vepsä.

Mer information:

Jaakko Laasio, direktor för arbetet bland sjöfarare. el. 0400 156 660, epost jaakko.laasio@merimieskirkko.fi

Uppvaktningens program

• Mikaelin laulajat (ledar Jukka Okkonen): P.J. Hannikainen, Riennä riemuin eespäin vaan. Finska ord. P.J. Hannikainen
  • Tal: sjömanspastor Jussi Laine, Finlands Sjömanskyrka
  • En tyst minut för att hedra minnet av de avlidna
  • Mikaelin laulajat: J. Andersson, Oi katsohan lintua oksalla puun. Finska ord. K.V. Tamminen
  • Kransläggning: Marinen / Sjökrigsskolan
  • Mikaelin laulajat: F. Schubert, Helig, helig, helig. Sv. övers. okänd
  • Under hedersbesöket gör Sjöräddningssällskapets fartyg och sjöbevakningens patrullfartyg en förbimarsh.

-*-

Kunniakäynnin järjestäjätahot / Uppvaktningens arrangörer

(vuosittaisen seppeleenlaskuvuoron mukaisessa järjestyksessä /i den årliga kransläggningsordningen)

Merivoimat – Sjöstridskrafterna