Organisaatio

Suomen Merimieskirkko ry on vuonna 1875 perustettu yhdistys. Tuemme ihmisiä ja yhteisöjä ilossa, surussa ja tavallisessa. Merimieskirkko on avoin ja välittävä yhteisö sekä kumppani.

Merimieskirkon keskustoimisto sijaitsee Helsingin Vuosaaressa.

Toimielimet

Suomen Merimieskirkko ry on yhdistys, jonka äänivaltaisia jäseniä ovat henkilöjäsenet, jäsenyhdistykset ja seurakuntajäsenet.

Yhdistyksen korkeimmat päättävät elimet ovat vuosikokous ja vaalikokous. Vaalikokous valitsee yhdistyksen hallituksen.

Muita Merimieskirkon toimielimiä ovat työvaliokunta, talousvaliokunta, johtoryhmä, puheenjohtajisto ja kriisivalmiustyöryhmä.

Kunkin ulkomailla toimivan merimieskirkon yhteydessä toimii lisäksi neuvoa antava kirkkotoimikunta tai kirkkoraati.

Suomen Merimieskirkko ry:n säännöt.

Hallitus

Yhdistyksellä on hallitus, johon kuuluu kaksitoista (12) jäsentä. Jäsenet valitaan kolmeksi (3) vuodeksi kerrallaan ja heistä on kulloinkin neljä (4) erovuorossa. Hallituksen jäsen voidaan valita uudelleen.

Kahden jäsenistä, mikäli vaalikokous ei toisin päätä, tulee olla Kirkkohallituksen johtoryhmän tai piispainkokouksen jäsen.

Hallituksen jäsenet -2024

Laura Elomaa-Piippo
Lena Grenat
Jukka Keskitalo
Kimmo Kääriäinen
Timo Lappalainen (pj.)
Tarja Larmasuo
Jan Laurell
Sami Ojala
Paula Raitis (varapj.)
Jukka Salo
Asta Turtiainen
Päivi Vähäkangas

Tytäryhteisöt

Suomen Merimieskirkko on perustanut merimieskirkkotoiminnan harjoittamiseen Belgiassa yhdistyksen Internationale Vereniging Finse Zeemanskerk, Lontooseen säätiön The Finnish Church in London Charitable Trust ja Hampuriin säätiön Stiftung die Finnische Seemannsmission in Hamburg. Muiden toimipaikkojen toiminta sisältyy Suomen Merimieskirkko ry:n piiriin.

Keskustoimisto

Suomen Merimieskirkko ry:n keskustoimisto sijaitsee Helsingin Vuosaaressa osoitteessa Provianttikatu 4. Keskustoimisto huolehtii taloudesta, hallinnosta ja viestinnästä.

Merimieskirkon pääsihteeri on rovasti Hannu Suihkonen.

Henkilöstö

Vakituisen henkilöstön lukumäärä 31.12.2022 oli 42. Henkilöstön lukumäärä sisältää myös osa-aikaisena työskentelevät vakituiset työntekijät. Merimieskirkon asiakasrekisterissä oli vuonna 2022 yhteensä 884 vapaaehtoista, joista 178 toimi vapaaehtoisena Suomessa.

Merimieskirkko on koulutusmyönteinen yhteisö. Yhteisten koulutuspäivien lisäksi toteutetaan vuosittain eri henkilöstöryhmien ammatillista lisäkoulutusta. Henkilöstötutkimuksessa vuonna 2019 Merimieskirkko sai Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen, jonka mukaan henkilöstö on innostunut, motivoitunut ja omistautunut työskentelemään yrityksen arvojen ja päämäärien puolesta.