Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday M/S Midaksen miehistölle

Liikenneministeri Timo Harakka luovutti Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sundayn M/S Midaksen miehistölle Helsingissä tiistaina 13.9.2022. Palkinnon otti vastaan aluksen päällikkö, merikapteeni Timo Väänänen. M/S Midaksen miehistö pelasti Atlantilla kolme purjehtijaa kaatuneesta katamaraanista marraskuussa 2020.

"Kaksi parrakasta ja silmälasipästä hymyilevää miestä pitää pronssista ruorimies-patsasta".
Liikenneministeri Timo Harakka (oik.) luovuttaa merenkulun turvallisuuspalkinnon M/S Midaksen päällikölle, merikapteeni Timo Väänäselle. Kuva: Marko Toljamo.

6. marraskuuta 2020 aamuyöstä Floridaan matkalla ollut M/S Midas sai pyynnön Portugalin merivartiostolta lähteä tarkistamaan mahdollista haaksirikkoa Atlantilla noin 150 merimailia Portugalin rannikolta. M/S Midas muutti suuntansa, ja onnettomuuspaikalla miehistö näki kolme henkilöä pienellä pelastuslautalla ja sen vieressä ylösalaisin kaatuneen katamaraaniluokan purjeveneen.

Kovan merenkäynnin takia M/S Midas ei pystynyt laskemaan vesille MOB-venettään (Man Over Board) eikä pelastusvenettään. Aluksen päällikkö Timo Väänänen, joka johti pelastusoperaatiota, päätti siirtää Midaksen mahdollisimman lähelle pelastuslautta ja käänsi aluksen tuulensuojaksi pelastuslautalle. Miehistö veti käsivoimin nuoranheittolaitteella pelastuslautan Midaksen maihinnoususillan lähelle, jota pitkin haaksirikkoutuneet pystyivät ryömimään Midakseen turvaan.

”Onnistuimme melko vaativissa olosuhteissa pelastamaan pieneltä pelastuslautalta kolme ranskalaista purjehtijaa. Ikävä kyllä neljäs purjehtija oli menehtynyt puomin iskusta ja joutunut veden varaan jo edellisenä iltana katamaraanipurjeveneen kaaduttua”, kertaa Timo Väänänen syksyisiä tapahtumia.

"Laivan kannella ryhmäkuvassa yksitoista miestä, joista kaksi pitelee edessään punaoranssia pelastusrengasta".
Kapteeni Timo Väänänen (vas.) miehistöineen ja pelastettujen purjehtijoiden kanssa Midaksen kannella. Kuva: Kalle Lehtinen.

”Ketään ei jätetä”

Palkinnon myöntämisperusteissa mainitaan, että ”M/S Midaksen miehistön toiminta perustui toimivaan ja harjoiteltuun turvallisuuskulttuuriin, vahvaan tiimityöskentelyyn sekä koko laivahenkilökunnan merimiestaitoihin”.

”Pelastustehtävää auttoi se, että M/S Midas on ylläpidetty ja huollettu hyvin. Lisäksi Midaksen miehistön rohkea ja päättäväinen toiminta vaativassa meripelastustehtävässä ilmentää suomalaisessa merenkulun turvallisuuskulttuurissa sen kovaa ydintä: ketään ei jätetä.”

Luovuttaessaan palkintoa liikeneministeri Timo Harakka totesi, että merenkulun turvallisuutta edistämisessä ”kehittyvää teknologiaa hyödyntävät alukset, älykkäät turvalaitteet, tehokkaat viestintäratkaisut ovat tulevaisuudessa yhä merkittävämmässä roolissa. Tekniikan, turvallisuuskulttuurin ja sääntelyn kehitys auttavat sekä estämään onnettomuksia että minimoimaan onnettomuuksien seurauksia. (YK:n alaisessa) IMOn meriturvallisuuskomiteassa kehitetään parhaillaan sääntelyä, joka poistaa esteitä uuden automaatioteknologian käyttöön ottamisessa. Tällä voidaan taata se, että uusi teknologia tukee alusten miehistöjen turvallisuuden ja merenkulun tehokkuuden parantamisessa.”

”Mutta mikään ei tietenkään korvaa aitoja käytännössä koeteltuja merihenkilötaitoja.”

Liikenneministeri sanoi, että meriturvallisuuden parantaminen vaatii monia taitoja, mutta ennen kaikkea yhteistyötä. ”Siis jälleen kerran: ketään ei jätetä. Pidetään yhdessä huolta, että merenkulku säilyy jatkossakin turvallisena. On ilo ojentaa merenkulun turvallisuuspalkinto M/S Midaksen miehistölle. Lämpimät onnittelut ja kiitokset esimerkillisestä toiminnasta.”

"Vihreä ro-ro-rahtilaiva satamassa, aluksen takana kolme nostokurkea".
M/S Midas on ahvenanmaalaiseen Godby Shipping -ryhmään kuuluvan Minicarriers Ab:n omistukseen rekisteröity ro-ro-rahtialus. Se on rakennettu vuonna 1990 Hampurissa, Saksassa. Midas on rekisteröity Suomen lipun alle. Kuva: Godby Shipping Ab.

”Täydellisesti onnistunutta tiimityötä”

”Pelastusoperaatio Atlantilla oli loistava esimerkki täydellisesti onnistuneesta tiimityöstä, kiitos siitä kuuluu koko Midaksen monikansalliselle miehistölle”, sanoo aluksen päällikkö Timo Väänänen.

”Onnistunut operaatiomme kertoo myös Godby Shipping -varustamon turvallisuuskulttuurista. On hienoa olla töissä varustamossa, joka pitää aluksensa ja alusten turvallisuusvälineet hyvässä kunnossa.”

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday on Suomen viranomaisten sekä ammatti- ja vapaa-ajan merenkulun järjestöjen vuonna 1997 perustama tunnustus, jonka myöntämisestä päätetään vuosittain. Palkintotoimikunnan puheenjohtajaorganisaationa toimii Suomen Merimieskirkko. Palkintoesineenä on 36 cm korkea pronssivalu Emil Cedercreutzin Ruorimies-veistoksesta.


Lisätietoa:

Merenkulun turvallisuuspalkinto ja taustaorganisaatiot

Godby Shipping Ab

Timo Väänänen
Päälikkö, Godby Shipping Ab
044 294 6702
timonposti@icloud.com

Eva Mikkola-Karlström
Varatoimitusjohtaja, Godby Shipping Ab
050 526 7004
eva.mikkola@godbyshipping.fi

Hannu Suihkonen
Pääsihteeri, Suomen Merimieskirkko
040 192 2778
hannu.suihkonen@merimieskirkko.fi