Merenkulkujärjestöjen 55. kunniakäynti merenkulkijoiden muistomerkillä

Ihmisiä rantatörmäällä katsomassa merellä peräkkäin ajavia punavalkoisia meripelastusaluksia.

Merenkulkujärjestöt tekevät perinteisen kunniakäynnin merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistomerkillä Helsingissä pyhäinpäivänä 4.11.2023 klo 12.00 alkaen.

Kuvat Marko Toljamo. Merenkulkujärjestöjen kunniakäynti merenkulun ja mereen menehtyneiden muistomerkillä vuonna 2022.

Eiranrannassa Ursinin kalliolla pidettävä valtakunnallinen muistotilaisuus on kaikille avoin ja ilmainen. Tilaisuuden jälkeen yleisö voi osallistua merenkulkujärjestöjen tarjoamille kahveille Agricolan kirkon kryptassa (sisäänkäynti Tehtaankadulta katutasolta portaiden vierestä).

Puheen tilaisuudessa pitää Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan pastori Yrjö Ikonen, ja musiikista vastaa Mikaelin laulajat johtajanaan Jukka Okkonen. Seppeleenlaskuvuorossa on tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Merimiespalvelutoimisto. MEPAn juhlavuosi huipentuu Helsingissä 16.11. pidettävään kansainväliseen merenkulkijaseminaariin.

Seppeleenlaskun aikana noin klo 12.10 Suomen Meripelastusseuran alukset pelastusristeilijä Jenny Wihurin johdolla tekevät ohimarssin tehden lipputervehdyksen. Alusparaatissa on mukana Suomenlahden merivartioston alus, mikäli sillä ei ole operatiivisesta tehtävästä johtuvaa estettä.

Kaikki alukset jatkavat matkaansa Eteläsatamaan ja kiinnittyvät Kolera-altaaseen Kauppatorin edustalle, missä ne ovat nähtävillä klo 13.00–14.30. Meripelastusseuran aluksiin pääsee myös tutustumaan sisälle (miehistön ohjauksessa).

Vihreä havuseppele, jossa sinivalkoinen nauha, nojaa puuta vasten.

Sjöfartsorganisationernas 55:e hedersbesök vid sjömansminnesmärket

Sjöfartsorganisationerna genomför sin traditionsenliga uppvaktning vid minnesmärket över sjöfarare och personer som omkommit till havs i Helsingfors på alla helgons dag den 4 november 2023 kl. 12.00.

Bilder Marko Toljamo. Sjöfartsorganisationernas uppvaktning 2022 vid minnesmärket över sjöfarare och dem som omkommit till havs.

Den nationella minnesstunden som hålls på Ursins klippa vid Eirastranden är gratis och öppen för alla. Efter minnesstunden bjuder sjöfartsorganisationerna på kaffe i kryptan i Agricolakyrkan (ingång från Fabriksgatan från gatunivå intill trappan).

Talet hålls av Yrjö Ikonen, pastor i Helsingfors domkyrkoförsamling, och för musiken står kören Mikaelin laulajat under ledning av Jukka Okkonen. Sjömansservicebyrån, som i år firar 50-årsjubileum, står i tur att lägga ned kransen. SSBs jubileumsår kulminerar i det internationella sjömansseminariet i Helsingfors den 16 november.

Vid tiden för kransnedläggningen, ungefär kl. 12.10, defilerar Finlands Sjöräddningssällskaps fartyg med räddningskryssaren Jenny Wihuri i spetsen och gör flagghälsning. I fartygsparaden deltar Finska vikens sjöbevakningssektion med sin fartyg, om hon inte förhindras av ett operativt uppdrag.

Alla fartyg fortsätter till Södra hamnen och förtöjer i Kolerabassängen vid Salutorget, där de kan beskådas mellan kl. 13.00 och kl. 14.30. Sjöräddningsföreningens fartyg kan också utforskas inuti (under ledning av besättningen).

*

Lisätietoa / mer information: Jaakko Laasio, puh/tel. 0400 156 660, jaakko.laasio@merimieskirkko.fi

*
Kunniakäynnin järjestäjätahot (vuosittaisen seppeleenlaskuvuoron mukaisessa järjestyksessä) / Uppvaktningens arrangörer (i den årliga kransläggningsordningen):

Merimiespalvelutoimisto – Sjömansservicebyrån
Satamaoperaattorit ry
Helsingin Laivanpäällikköyhdistys ry – Helsingfors skeppsbefälhavareförening rf
Meriliitto ry – Sjöfartsförbundet ry
Luotsiliitto ry – Lotsförbundet rf
Merivoimat – Sjöstridskrafterna
Suomen Laivanpäällystöliitto ry – Finlands Skeppsbefälsförbund rf
Meriliikenneohjaajat ry