Jussi Laine johtavaksi pastoriksi Merimieskirkolle

Johtava asiantuntija, pastori Jussi Laine on valittu Suomen Merimieskirkon johtavaksi pastoriksi.

Pastori TM Jussi Laine, 48, on työskennellyt pastorina sekä Tampereen että Turun seurakunnissa vuosina 2001–2012 ja tämän jälkeen mm. kehitysjohtajana ja johtavana asiantuntijana Tampereen seurakuntayhtymässä. Tampereen seurakuntien ohella Jussi Laine on työskennellyt Kirkkohallituksessa vuodesta 2020 digitalisaation asiantuntijana ja vuodesta 2021 Milleniaalien kirkko -hankkeen projektityöntekijänä.

Johtavan papin toimi on Merimieskirkolla uusi tehtävä, mikä perustuu Merimieskirkon ja Kirkkohallituksen solmimaan yhteistyösopimukseen kirkollisen ulkosuomalaistyön uudelleenorganisoimisesta. Työn operatiivinen johtaminen ja koordinointi on siirtymässä vaiheittain vuoteen 2025 mennessä Merimieskirkolle.

Johtavan papin työnkuvaan kuuluu kirkollisen ulkosuomalaistyön kehittäminen ja koordinointi, turistityöntekijöiden ja Aurinkorannikon pappien esihenkilönä sekä muiden ulkosuomalaispappien konsultatiivisena tukihenkilönä toimiminen. Lisäksi tehtävään kuuluu ulkosuomalaisten rippikoulun yhteyshenkilön tehtävät.

”Minua innoittaa Merimieskirkon pitkä perinne kohdata ihminen hänen elämänsä kokonaisuudesta ja lähtökohdista käsin. Kaiken olemisen, toiminnan ja tekemisen kehittäminen ihmislähtöisesti puhuttelee minua henkilökohtaisella ja ammatillisella tasolla”, Jussi Laine kuvaa tunnelmiaan.

”Toimintaympäristön laajuus ja erityiskysymykset ovat todella mielenkiintoisia haasteita. Digitaalisuus on merkittävässä roolissa jatkuvassa vuorovaikutuksessa ulkosuomalaisten yhteisöjen ja ihmisten kanssa. Tehtävä on uusia mahdollisuuksia täynnä.”

Uudessa tehtävässä Laine aloittaa 15.1.2024.

Laine on ollut rakentamassa Tampereen seurakuntien kansainvälistä rippikouluyhteistyötä erityisesti Manchesterin hiippakunnan kanssa. Hän on saanut perustan kehittämis- ja johtotehtäviin nuoriso- ja rippikoulutyön kautta.
Laine on Tampereen seurakuntien johtoryhmän jäsen vastuualueenaan tiedolla johtaminen ja toimintaympäristötiedon tuominen mukaan johtamiseen. Johtavana pastorina Laine tulee kuulumaan myös Suomen Merimieskirkon johtoryhmään.

Jussi Laine on osallistunut useiden kirkollisten julkaisujen kirjoittamiseen sekä sosiaalisen median julkaisujen fasilitointiin. Kirkossa hän on toiminut mm. Kohtaamisen kirkko -, Kirkon kehityspalvelut – ja Kirkon tekoälytyöryhmissä.

”Jussilla on monipuolinen työkokemus eri tehtävistä seurakunnissa ja kirkossa. Hän on tehtävissään määrätietoisesti edistänyt ihmislähtöistä toimintamallia ja strategista johtamista ihmisten palvelemiseksi. On hienoa, että saamme Jussin ja hänen monipuolisen osaamisensa ulkosuomalaistyön ja koko Merimieskirkon käyttöön”, sanoo Suomen Merimieskirkon pääsihteeri Hannu Suihkonen.

Lisätiedot:

Johtava asiantuntija, pastori Jussi Laine, Tampereen seurakunnat & Kirkkohallitus: 050 3027781, jussi.laine@evl.fi

Pääsihteeri Hannu Suihkonen, Suomen Merimieskirkko: 040 1922 778, hannu.suihkonen@merimieskirkko.fi.