Merimieskirkko on valinnut papit ja -kanttorit kausityöhön 2024–2025

Suuri joukko ihmisiä kokoontueena aukiolle, jota ympäröivät vihreät palmut.

Kuva Kirsi Leino. Kausityössä ja Aurinkorannikolla Merimieskirkon yhteistyökumppaneina ovat paikalliset suomalaiset seurakunnat. Niissä on havaittu, että ulkomailla seurakunnan toimintaan ja jumalanpalveluksiin on matalampi kynnys osallistua kuin kotimaassa.

Merimieskirkko on jo toista kertaa valinnut papit ja kanttorit kausityöhön Kanariansaarille, Manner-Espanjaan ja itäiselle Välimerelle.

Kausityön ja Aurinkorannikolla tehtävän työn operatiivinen johtaminen ja koordinointi ovat siirtyneet Kirkkohallituksen kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen mukaisesti 1.6.2023 alkaen Merimieskirkolle. Siirron seuraava vaihe toteutuu vuoden 2025 alusta, jolloin Merimieskirkon koordinaatio ja konsultatiivinen tuki kattavat kaikki ulkosuomalaisseurakunnat.

Merimieskirkon johtava pappi Jussi Laine iloitsee hakemusten suuresta määrästä: ”Tehtäviin tuli kymmeniä hakemuksia. Valintojen tekeminen näin osaavasta joukosta oli haastavaa. Matkaan lähtee monipuolista kokemusta, osaamista ja kokonaisvaltaisen kohtaamisen ammattilaisia.”

Valinnoissa painotettiin monipuolista työkokemusta, joustavuutta, toimintavalmiutta nopeasti muuttuvassa työympäristössä sekä viestintätaitoja myös digitaalisesta näkökulmasta.

Kausityössä sama henkilö voi enimmillään olla kolme kautta samassa kohteessa, mikäli hän itse niin toivoo ja paikallinen seurakuntayhteisö haluaa jatkaa yhteistyötä.

Kausityö etelän auringon alla on monipuolista. Koskaan kentälle lähtiessä ei voi tietää, mitä kaikkea kausi pitää sisällään. ”Menneen kauden aikana työssä painottui entistä enemmän käynnit sairaaloissa, kuolevien kohtaaminen ja omaisten tukeminen surussa. Usein siunaustilaisuus välitettiin omaisille Suomeen videopuheluna”, kertoo Gran Canarialla pappina toiminut Reijo Leino.

Kausityöhön valitut:

Gran Canaria

Pastori Arto Kauppinen
Kanttori, MuM Johanna Laasio

Teneriffa

Kirkkoherra Saila Munukka
Kanttori, MuM Eini Annukka Perälä

Costa Blanca

Pastori, TT Harri Kuhalampi
Kanttori, MuT Kaija Huhtanen

Aurinkorannikko

Kanttori, MuM Hannes Asikainen