”On tartuttava tilanteeseen ja uskallettava uusiutua!

Aukion takana viisikerroksisia vanhoja taloja ja kapean kävelykadun päässä kirkon torni.

Saksan kirkollisen työn keskuksen puheenjohtajuuden pian päättävä Katriina Wegener on ollut kaikilla asuinpaikkakunnillaan Saksassa mukana seurakunnan vapaaehtoistyössä.

Katriina Wegener lähti lapsuudenkodistaan Kerimäeltä Itä-Savosta maailmalle 70-luvun lopussa. Matkaopasvuosinaan eteläisen Euroopan turistikohteissa hän sai paitsi hyvän käytännön koulutuksen ihmisten parissa tehtävään työhön myös ensimmäisen kosketuksen Suomen kirkon ulkosuomalaistyöhön.

”Kävin talvikausina Kanarialla silloisen turistipapin järjestämissä tilaisuuksissa muutaman kerran. Turistipapit auttoivat myös tilanteissa, joissa suomalaiset olivat joutuneet hätään”, Wegener kertoo.

Merimieskirkon hän kohtasi jo lapsena Savonlinnassa. ”Mummini ja hänen sisarensa pitivät Merimieslähetyksen ompeluseuroja ja kutoivat sukkia lähetettäviksi merimiehille. Ukkini oli merimies, myöhemmin kapteeni.”

Ruskeahiuksinen silmälasipäinen nainen.
SKTK:n johtokunnan puheenjohtaja Katriina Wegener sanoo olevansa eteenpäin katsova, sisukas itäsavolainen.

Saksaan Wegener muutti lyhyen Suomessa vietetyn ajanjakson jälkeen 80-luvun lopussa. Hän on toiminut Saksan vuosien aikana vapaaehtoisena monessa suomalaisessa seurakunnassa. Seurakuntatyö Saksassa toimii käytännössä vapaaehtoisten voimin.

”Vapaaehtoistyö seurakunnassa on antanut minulle mielekkään vastapainon ammattiympäristöni tuloshakuiseen toimintaan”, Wegener kertoo.

Dresdenin seurakunta perustettiin vuonna 2000, ja Wegener on yksi sen perustajajäsenistä. Hän toimi seurakunnan kirkkoraadissa, osittain tiedottajana, aina vuoteen 2006, jolloin hän muutti Mannheimiin.

Myös Suomalaisen kirkollisen työn keskus (SKTK) tuli mukaan kuvioihin vuonna 2003, kun Wegener valittiin sen johtokunnan jäseneksi. SKTK hoitaa mm. tiedotus- ja suhdetoimintaa sekä seurakuntien jäsenpalveluja. Johtokunnan puheenjohtajana hän toimi ensimmäisen kerran vuosina 2005–2006, kunnes joutui jättämään johtokuntatyön varsinaisen työnsä mukanaan tuomien haasteiden vuoksi. Wegener valittiin tosin vuonna 2007 SKTK:n toiseksi tilintarkastajaksi, jossa hän toimi aina vuoteen 2015 saakka.

Mannheimissa Wegener liittyi Rhein-Neckarin seurakuntaan, jonka kirkkoraadissa hän oli varajäsenenä vuoteen 2009, kunnes siirtyi Frankfurtiin.

Frankfurtin seurakunnassa Wegener oli aluksi rahastonhoitaja ja sittemmin kirkkoraadin puheenjohtaja, mistä tehtävästä hän luopui tultuaan uudelleen SKTK:n johtokunnan puheenjohtajaksi 2019.

Ilmakuva kaupungista, jossa etualla vanhojamatalia ja taustalla uusia korkeita rakennuksia.
Frankfurtissa vanha ja uusi elävät rinnakkain.

Luottamustehtävien lisäksi Katriina Wegener on vapaaehtoistoimessaan ollut mukana järjestämässä retkiä ja tapahtumia, leiponut kakkuja ja kokannut ruokaa tapahtumiin, keittänyt kirkkokahveja, tyhjentänyt seurakunnan kellarivaraston vesivahinkojen jälkeen, pessyt toimitilan ikkunat siivoustalkoissa, tilannut ja roudannut myyntituotteita joulumyyjäisiin, suunnitellut seurakunnan tulevaisuutta yhdessä aktiivijäsenten kanssa, avustanut jumalanpalveluksissa jne.

Katriina Wegener toteaa, että uusi puheenjohtajuuskausi SKTK:ssa on ollut haasteellinen.

”Ainoa muutos, josta olin vuoden 2019 maaliskuussa tietoinen oli, että monivuotinen toiminnanjohtaja jää eläkkeelle 2020. Oli hyvä tilanne aloittaa yhdistyksen uusiutuminen.”

Toisin kävi: vuonna 2020 iski koronapandemia ja kaikki toiminta jouduttiin miettimään aivan uudelleen.

”Kun etäyhteydet saatiin toimimaan, Suomen ev.lut. kirkon ulkomaanosasto ilmoitti syksytalvella 2020, että ulkomaiden toimintojen koordinointi ja hallinto siirretään asteittain Suomen Merimieskirkolle. Niinpä olemme käyttäneet viimeiset kolme vuotta aktiivisiin neuvotteluihin ja keskusteluihin sekä seurakuntien että Merimieskirkon kanssa.”

Säästötoimenpiteet eivät onnistu ilman muutoksia totuttuun

Samalla johtokunta joutui pohtimaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Saksan evankelisen kirkon (EKD) taloudellisen tuen vähenemistä.

”Tulevien vuosien aikana tarvittavat säästötavoitteet saavutetaan vain, jos uskallamme ottaa kaikki kuluerät tarkistettavaksi. Säästötoimenpiteet eivät onnistu ilman muutoksia totuttuun”, Wegener kirjoitti tuolloin Rengas.de-lehdessä.

Nyt pitkä muutosprosessi on loppusuoralla. Siinä on ehkä auttanut Wegenerin positiivinen ja tulevaisuuteen luottava, ihmisläheinen elämänasenne. ”Pyrin kohtaamaan kanssakulkijat nimenomaan ihmisinä ilman titteleitä ja asemaa, jokainen meistä on yhtä tärkeä.”

”Muutokset vaikuttavat kuitenkin aina sekä henkilö- että talousresursseihin”, hän toteaa.

Suomalaisen kirkollisen työn keskus sijaitsee Saksan Hannoverissa. Kuvassa kaupungin historiallista keskustaa.

Näkyviä muutoksia suomalaisessa seurakuntatyössä Saksassa on seurakunta-assistenteista luopuminen, suosittujen Suomessa pidettävien rippikoululeirien rajaaminen vuodessa vain yhteen samoin kuin suositun naisten seminaarin järjestäminen jatkossa vuorovuosina.

Wegener tähdentää kuitenkin, että uusi tilanne avaa aina uusia mahdollisuuksia. ”On vain tartuttava tilanteeseen ja uskallettava uusiutua! Saksan suomalaistoimijoiden yhteisössä on voimavaroja, jotka kannattaa aktivoida! Yhdessä pärjää paremmin!”

”Vaikka jätänkin nyt SKTK:n johtokunnan puheenjohtajuuden ja jäsenyyden, en silti aio ihan kokonaan jättää vapaaehtoistoimintaa. Jatkan Münchenissä paikallisen suomalaisen seurakunnan kirkkoraadin varajäsenenä”, Wegener sanoo.

En aio ihan kokonaan jättää vapaaehtoistoimintaa

Tässä tehtävässä hän aloitti jäätyään eläkkeelle ja muutettuaan Müncheniin vuonna 2021.

”Haluan kiittää kaikkia vuosien varrella mukana vaikuttaneita luottamushenkilöitä ja vapaaehtoisia siitä suuresta panoksesta, jonka yhteisen hyväksi tuotte! Ja ennen kaikkea haluan kiittää kaikkia ihania suomalaisia seurakuntien jäseniä minulle osoittamastanne luottamuksesta.”