Sjöfartens säkerhetspris till MIRG-verksamheten vid Helsingfors och Egentliga Finlands räddningsverk

Kaksi oranssiin suojahaalariin ja kypärään pukeutunutta henjiklöä kantaa harmaata laatikkoa laivan kannella.

Artikels foto Tiina Möttönen / Försvarsmakten. I juni ordnade inrikesministeriet en övning där man testade ibruktagandet av EU:s beredskapslager vid katastrofer.

Sjöfartens säkerhetspris Sea Sunday 2024 har tilldelats MIRG-verksamheten (Maritime Incident Response Group) vid Helsingfors stads räddningsverk och Egentliga Finlands räddningsverk.

Kommunikationsminister Lulu Ranne överlämnade sjöfartens säkerhetspris Sea Sunday till MIRG-verksamheten vid Helsingfors och Egentliga Finlands räddningsverk vid Staben för Gränsbevakningsväsendet i Helsingfors den 2 september 2024.

Priset togs emot av enhetschef Jari Korkiamäki, biträdande brandchef Toni Kannikoski och överbrandman Jukka Sorjonen från Helsingfors stads räddningsverk samt räddningschef Juha Virto, kretsbrandchef Sebastian Holm, stationsmästare Viljami Lehtonen och äldre brandman Eljas Pulkkinen från Egentliga Finlands räddningsverk.

”Vi är uppriktigt tacksamma för beviset på uppskattning som vi fått ta emot. MIRG-gruppernas verksamhet omfattar ett mycket stort uppgiftsområde och bygger på ett friktionsfritt myndighetssamarbete med Gränsbevakningsväsendet. Verksamheten genomsyras av de olika myndighetssektorernas respekt för varandra som experter inom sin egen bransch. Det är ett kraftfullt samarbete”, kommenterar MIRG-personalen beviset på uppskattning som de fått ta emot.

Räddningsväsendets MIRG-insatsstyrka till sjöss är specialiserad på att hantera särskilda situationer inom sjöräddningstjänsten. Grupperna består av personal från räddningsverken. De är utbildade att hjälpa fartygens personal vid fartygsbränder för att rädda liv vid olyckor inom den marina regionen.

MIRG-grupperna kan också göra insatser på fartygen vid akutvårdsuppdrag och olyckor där det förekommer farliga ämnen. Grupperna kan rädda människor ur svåra utrymmen liksom ur fartygets lastrum.

MIRG-verksamheten förbättrar sjöräddningstjänstens prestationsförmåga avsevärt och ökar därmed sjöfartens och sjöfararnas säkerhet inom Finlands sjöräddningstjänsts ansvarsregion. Vid behov erbjuder man också hjälp inom grannländernas ansvarsregioner på Östersjön.

De senaste åren har det inträffat fartygsbränder på Östersjön på bland annat följande fartyg: Almirante Storni 4.12.2021, Stena Scandica 29.8.2022, Alexia 22.9.2022 och Escape 21.2.2023. Till Exempel hade Alexia ungefär 100 000 ton råolja som last. Tillbuden betonar vikten av prestationsförmågan att hantera fartygsbränder.

Kolme suojapukuun ja -naamariin pukeutunutta henkilöä taskulamppuineen savuisessa laivan ruumassa.
Foto Gränsbevakningsväsendet. Under Gränsbevakningsväsendets och Helsingfors räddningsverks gemensamma övning repeterades bekämpning av kemikalieolyckor med bevakningsfartyget Turva.

Friktionsfritt samarbete bakom den utmärkta prestationsförmågan

Enligt sjöräddningslagen 1145/2001 är Gränsbevakningsväsendet ledande sjöräddningsmyndighet och svarar för organisering av sjöräddningstjänsten. Gränsbevakningsväsendet har ingått ett särskilt avtal om beredskapsarrangemang med Helsingfors stads räddningsverk och Egentliga Finlands räddningsverk. Avtalet innebär att MIRG-grupperna om situationen så kräver finns tillgängliga för sjöräddningstjänstens uppdrag dygnet runt årets alla dagar.

”I Finland har MIRG-verksamheten redan under flera år målmedvetet utvecklats som ett samarbete mellan Gränsbevakningsväsendet och räddningsväsendet. Nivån på den nuvarande prestationsförmågan är utmärkt även vid internationell jämförelse. Övningar genomförs regelbundet inom verksamheten, och man försöker vidareutveckla verksamhetsmodellerna enligt de krav som ställs i Finlands marina miljö och genom att analysera erfarenheterna från den praktiska verksamheten. I det här arbetet, som effektiviserar sjöräddningstjänstens prestationsförmåga, betonas inte bara myndighetssamarbetet. Det är också viktigt med ett friktionsfritt samarbete med i synnerhet de inhemska rederierna”, förklarar Mikko Simola, kommendör vid Finska vikens sjöbevakningssektion.

Ett bevis på hela sjöfartssektorns uppskattning

Sjöfartens säkerhetspris Sea Sunday är ett erkännande som instiftades av finska myndigheter och organisationer inom yrkes- och fritidssjöfarten 1997. Priset delas ut årligen. Priskommitténs ordförandeorganisation är Finlands Sjömanskyrka. Prisföremålet är en 36 cm hög bronsavgjutning av Emil Cedercreutz skulptur Mannen vid ratten.

Mer information om priset, pristagarna och bakgrundsorganisationerna finns på finska på webbsidan https://merimieskirkko.fi/meista/medialle/turvallisuuspalkinto/

Ytterligare upplysningar

Sami Järvenpää
Kommendörkapten, Gränsbevakningsväsendet
050 330 9875
sami.jarvenpaa@raja.fi

Hannu Suihkonen
Generalsekreterare, Finlands Sjömanskyrka
040 192 2778
hannu.suihkonen@merimieskirkko.fi