Työntekijävaihto – Näkökulmia ulkomailta

Liisa Kuusela suuntasi Turun arkkihiippakunnan työntekijävaihdon puitteissa Lontoon merimieskirkkoon ja paikalliseen anglikaaniseurakuntaan.

width=
Pastori Liisa Kuusela St. Andrew’n kirkossa Lontoossa yhdessä pastori Simon Marshallin (oik.) ja työharjoittelijoiden Pim Vrijmoethin (Hollanti) ja Monali Egseriuksen (Ruotsi) kanssa. Kuva: MARHGARET TAYLOR.

Teksti: JUHANA UNKURI

Turun Martinseurakunnan pastori Liisa Kuusela kertoo haaveilleensa jo pitkään mahdollisuudesta tehdä töitä ulkomailla. Taannoin hän huomasi netissä ilmoituksen, jossa kerrottiin Turun arkkihiippakunnan työntekijävaihdosta.

– Ilmoituksen nähtyäni sytyin ajatukseen välittömästi ja mietin, olisiko tässä Jumalan suunnitelma minulle. Olen ollut pappina samassa seurakunnassa yksitoista vuotta. Motivaationi on kunnossa, mutta uuttakin näkökulmaa on välillä hyvä saada, pohtii Kuusela ja toteaa vaihdon tulleen hyvään saumaan, koska perheen nuorin tytär oli juuri muuttanut opiskelujen myötä pois kotoa.

Eri hakuvaihtoehdoista Kuusela valitsi Lontoon merimieskirkon. Kuusela oli viettänyt lukioikäisinä kesiä Englannissa ja ollut myöhemmin sosiaalityönvaihdossa Skotlannissa, joten maa ja kieli olivat hänelle tuttuja. Eniten valintaan vaikutti työn sisältö.

– Turussa työnkuvaani kuuluu erityisesti vapaaehtoistyö, jonka tiesin olevan keskeisessä roolissa sekä Lontoon merimieskirkon että paikallisten seurakuntien toiminnassa. Lisäksi olen mukana Tampereen ja Turun hiippakuntien yhteisövalmennus-hankkeessa. Arvelin saavani tältä ulkomaan komennukselta myös siihen uusia näkökulmia.

Kuusela suuntasi helmikuussa Lontoon merimieskirkon keskuspaikkaan, Koillis-Lontoon Rotherhitheen. Siellä sijaitsevan kirkon seinien sisältä löytyy myös kahvila, kauppa, majatalo, sauna ja kirjasto.

Kuusela toimi jakson aikana jumalanpalveluksissa liturgina ja saarnaajana, veti raamattupiiriä, kävi sielunhoitokeskusteluja, piti rippikoulua ja toimitti kastetilaisuuksia.

– Lisäksi kävin monenlaisia keskusteluja ja tein tilaisuuksiin voileipiä. Pesäpalloakin tuli pelattua lähikentällä.

width=Liisa Kuusela Lontoon merimieskirkon keittiössä pääsiäismyyjäisten aikaan. Kuva: HANNA LINDHOLM.

Yhteisöllisyys ja hengen hedelmät

Lontoon merimieskirkon toiminta-aluetta ovat Iso-Britannia ja Irlanti.

Kuusela kävikin tutustumassa myös Walesin Cardiffiin, jossa hän veti alueellisen jumalanpalveluksen. Merimieskirkon lisäksi Kuusela työskenteli Pohjois-Lontoossa sijaitsevassa All Saints’ Woodford Wells -anglikaaniseurakunnassa. Siellä hän saarnasi, järjesti erilaisia tapahtumia yhdessä seurakunnan työntekijöiden kanssa ja osallistui ylipäätään monipuolisesti seurakunnan toimintaan.

Kuusela oli Englannissa kolmen kuukauden ajan. Hänen ennakko-odotustensa mukaisesti sekä merimieskirkon että anglikaaniseurakunnan toiminnassa korostui vahva yhteisöllisyys ja maallikkous.

– Englannissa ollessani minulla vahvistui ajatus siitä, että parhaimmillaan kirkko on yhteisönä kuin perhe. Sama ajatus on tullut vastaan hiippakunnallisessa yhteisövalmennus-projektissa. Toivon, että voin jatkossa satsata omassa seurakuntatyössäni yhteisöllisyyteen entistä enemmän.

Kuusela uskoo, että vapaaehtoisuuden hyödyntämisessä Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on paljon opittavaa.

– Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kirkossamme palkattuja työntekijöitä kannattaisi alkaa korvaamaan vapaaehtoisilla.

Kuuselan mukaan Englannissa tuntui korostuvan myös työn ilo ja työntekijöiden innostuneisuus. Seurakunnissa näkyi vahvasti rakkaus ja välittäminen.

– Ilohan ei ole pelkästään luonne- tai asennekysymys vaan hengen hedelmä. Englannissa tuntuvat kasvavan nimenomaan ne seurakunnat, joissa korostuu selkeä hengellinen sanoma ja rukous. Seurakunta on elävä, jos siellä ollaan Jumalan kasvojen edessä ja Hänen johdatuksessaan.

– Tämä on tietysti tärkeä lähtökohta myös meidän omassa kirkossamme. Käytännön ratkaisut voivat erota, mutta Henki on sama.

Kirkon missio

Myös Lontoon merimieskirkon johtaja, pastori Marjaana Härkönen pitää työntekijävaihtoa antoisana hankkeena.

– Oli mielenkiintoista kuulla millaisia kokemuksia Liisa Kuuselalla on ollut seurakuntatyössä Suomessa ja tarkastella omaa työtä näiden kokemusten valossa. Liisan työpanoksesta oli paljon apua ja hänen valoisa persoonansa oli hyvä lisä pienessä työyhteisössämme.

Työntekijävaihto – Kirkkona postmodernissa Euroopassa -hanke on tarkoitettu ensisijaisesti Turun arkkihiippakunnan seurakuntien ja seurakuntayhtymien hengellisen työn tekijöille, mutta vaihto on mahdollinen myös arkkihiippakunnan muille työntekijöille. Ulkomailla toimivat arkkihiippakunnan suomenkieliset yhteistyökumppanit sekä näiden eurooppalaiset ekumeeniset kumppanit voivat lähettää Turun arkkihiippakuntaan omia työntekijöitään, mutta ainakaan toistaiseksi tämä ei ole toteutunut.

– Hanke antaa mahdollisuuden perehtyä siihen, miten muualla eletään Kristuksen kirkkona ja toteutetaan kirkon missiota. Omaa ja seurakunnan työtä voi peilata tätä kokemusta vasten, hiippakuntasihteeri Anssi Nurmi pohtii.

Toistaiseksi vaihdossa on ollut kolme arkkihiippakunnan työntekijää, joilta kaikilta on saatu positiivista palautetta. Työntekijävaihdot kestävät lähtökohtaisesti yhdestä kolmeen kuukautta. Hanke jatkuu ainakin kevääseen 2019 saakka.

Työntekijävaihto – Kirkkona postmodernissa Euroopassa -hankkeen kohteet:

• Merimieskirkko: Lontoo, Benelux-maat (Bryssel & Rotterdam), Hampuri
  • Ulkosuomalaistyö: Ruotsin kirkon työ suomenkielisten parissa (hiippakunnat ja paikallisseurakunnat), Pohjois-Saksan ulkosuomalaistyö (Hampuri)
  • Viron ev.lut kirkko, Lähetyskeskus ja sen yhteydessä toimivat lähetysjärjestöt (SLS, SELK, SLEY)
  • Merimieskirkon / ulkosuomalaistyön / lähetysjärjestöjen ulkomainen kumppani: paikallisseurakunta tai muu yhteistyötaho