Ulkosuomalaiskuorojen yhteinen virtuaaliesiintyminen

Maailmalla toimii ainakin 35 ulkosuomalaisista koostuvaa kuoroa. Merimieskirkkojen kuorot esiintyivät näiden joukossa kesäkuussa 2021 yhteisessä virtuaalisessa Ulkosuomalaisten suurkuorossa.

Teksti: Eva-Christina Pietarinen

"Noin 150 henkilön kasvokuvasta koottu kollaasi, jonka keskellä isompi yhteiskuva Jukka Kuppamäestä kitaroineen ja tyttärestään."
Kuvakaappaus Sininen ja valkoinen -videosta. Keskikuvassaä Jukka Kuoppamäki ja hänen tyttärensä Inka Auhagen. Katso video klikkaamalla kuvaa.

Ulkosuomalaisten kuoroista koottu Ulkosuomalaisten suurkuoro esiintyi kesäkuussa 2021 ulkosuomalaisparlamentin avajaisissa sekä ulkosuomalaisparlamentin yhteyteen järjestetyssä virtuaalisessa Suomi-kylässä. Suurkuoron 182 laulajaa edustivat 35 ulkosuomalaista kuoroa Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta ‒ Brysselin, Lontoon ja Hampurin merimieskirkkojen kuorot mukaan lukien.

Tätä ennen Ulkosuomalaisten suurkuoro piti Zoomin kautta yhteisharjoituksia. Harjoituksia johti Finnish Choral Society of Seattlen kuoronjohtaja Maria Männistö sekä Hampurin merimieskirkon kuoronjohtaja Eva-Christina Pietarinen.

Lopullisia teoksia varten kuorolaiset äänittivät itsenäisesti kotona harjoitusnauhojen avulla Jean Sibeliuksen Finlandian sekä Jukka Kuoppamäen laulun Sininen ja valkoinen. Maria Männistö kokosi kuorolaisten nauhoitukset kokonaisteoksiksi.

Brysselin, Lontoon ja Hampurin merimieskirkkojen kuorot ovat aikaisemmin laulaneet yhdessä Ulkosuomalaisten kuoropäivillä Lontoossa 2018 ja Uppsalassa 2019. Kivat kokemukset yhdessä laulamisesta isolla porukalla ulkosuomalaisten kuoropäivillä innoittivat kuorolaisia osallistumaan myös Ulkosuomalaisten suurkuoroon.

Kuorolaisten mukaan oli kiinnostavaa olla mukana hankkeessa, jossa oli osallistujia ympäri maailmaa. Ulkosuomalaissuurkuorokokemus oli liikuttava ja näytti, miten tärkeää yhdessä laulaminen on.

"Noin 180 laulavan henkilön kasvokuvasta koottu kollaasi."
Kuvakaappaus Finlandian yhteisesityksestä. Vasemmassa alakulmassa pianisti Ruusamari Teppo. Katso video klikkaamalla kuvaa.

Brysselin merimieskirkon kuoro

Brysselin merimieskirkon kuoron toiminta alkoi vuonna 1995, kun Suomen liityttyä EU:hun Belgiaan muutti paljon suomalaisia. Merimieskirkko toimi silloin Antwerpenissa. Alkuvaiheessa kuoro harjoitteli jumalanpalvelusten jälkeen, koska matka erillisiin harjoituksiin olisi monelle kuorolaiselle ollut turhan pitkä.

2000-luvun alussa harjoitukset siirrettiin Brysseliin perustettuun ”pappilaan”. Brysselin merimieskirkon kuoro toimii vapaaehtoisvoimin. Sekakuoron johtajina on ollut kanttoreita, musiikin ammattilaisia tai kokeneita kuorolaulajia.

Laulajistossa on jonkin verran vaihtuvuutta, sillä Brysselissä on paljon määräaikaisia työntekijöitä ja harjoittelijoita, mutta runko koostuu Belgiassa pysyvästi asuvista suomalaisista.

Kuoro harjoittelee kerran viikossa Matti Kataikon johdolla. Korona-aikana toiminta on ollut pääosin tauolla.

Kuoroon voi liittyä kuka tahansa, mutta käytännössä kuorossa laulaminen edellyttää kokemusta kuorolaulusta ja kohtuullista nuotinlukutaitoa, koska uutta ohjelmistoa on omaksuttava melko nopeasti.

Hampurin merimieskirkon kuoro

Hampurin merimieskirkon kuoro perustettiin keväällä 1987 Dagmar (Holz) Kopteinin toimesta. Kuoron laulajisto koostuu ensimmäisen ja toisen polven paikallisista suomalaisista sekä saksalaisista, jotka ovat naimisissa suomalaisen kanssa tai ovat kiinnostuneita suomalaisesta musiikista ja suomen kielestä.

Kuoroon voi liittyä kuka tahansa, eikä nuotinlukutaitoa vaadita. Kuoron harjoituksissa puhutaan suomea ja saksaa. Kuoro harjoittelee kerran viikossa. Korona-aikana harjoitukset on pidetty Zoomissa. Kuoroa on johtanut vuodesta 2007 lähtien Eva-Christina Pietarinen.

"Noin 70 hymyilevää ja vilkuttavaa ihmistä ryhmäkuvassa. Yhdellä henkilöllä on myös Suomen lippu."
Ulkosuomalaisten kuoropäivät syyskuussa 2018 houkuttelivat Lontooseen seitsemän kuoroa eri puolelta Eurooppaa. Lue kuvaa klikkaamalla Merimieskirkko-lehdessä 3/2018 julkaistu artikkeli (s. 22). Kuva: Ilpo Musto.

Ateenan Ruotsin kirkon kuoro

Ateenan Ruotsin kirkon sekakuorossa laulaa monen muun kansallisuuden ohella myös muutamia suomalaisia. Kuoro on toiminut jo useamman vuosikymmenen, ja vuodesta 2016 lähtien kuoroa on johtanut Pauliina Mäkinen-Louka.

Ateenan Ruotsin kirkon kuoro on esiintynyt myös suomalaisissa jumalanpalveluksissa. Pohjoismainen yhteistyö on luontevaa, sillä Ateenan merimieskirkko toimii Ruotsin kirkon tiloissa.

Merimieskirkon toimiessa 1990-luvulla Pireuksessa siellä toimi muutaman vuoden ajan suomalainen kuoro.

Ateenan Ruotsin kirkon kuoron suomalaiset laulajat osallistuivat Ulkosuomalaisten suurkuoroon Haniassa toimivan Melkein enkelit -kuoron siipien alla.

Lontoon merimieskirkon kuoro

Lontoon merimieskirkon yhteydessä toimi suomalainen Merenkurkut-kuoro. Kuoro esiintyy mm. Lontoon merimieskirkon juhlissa, ja kuoron laulajat toimivat usein muusikkoina merimieskirkon messuissa. Kuoro harjoittelee kerran viikossa tiistaisin Lontoon merimieskirkolla.

Kuoroa perustettaessa vuonna 2008 laulajia oli vain neljä, mutta vuosien varrella kuoro on kasvanut noin 15 laulajan naiskuoroksi.

"Sinisellä pohjalla tekstiä: muun muassa 10 syytä liittyä Merenkurkut kuoroon: Laulaminen vähentää stressiä, kuorosiskoja, tuetaan toisiamme, laulaminen tekee onnelliseksi, konsertteja ja kuoromatkoja."
Merenkurkut-kuoro harjoittelee Lontoon merimieskirkolla.

Juuri nyt (syksy 2021) Merenkurkut hakee uusia laulajia! Jos asut Lontoon lähistöllä ja olet kiinnostunut laulamaan kuorossa, lähetä facebook-viesti sivulla Merenkurkut – Vocal Ensemble tai ilmoittaudu mukaan sähköpostilla merenkurkut@gmail.com.