Merimieskirkkopiirit

Monessa Suomen seurakunnassa toimii lähetyspiirin tapaan merimieskirkkopiiri. Toiminta on seurakunnan omaa toimintaa, jonka avulla tuetaan Merimieskirkon tekemää työtä. Merimieskirkkopiirit osallistuvat merimieskirkkotyön tunnetuksi tekemiseen niin seurakunnissaan kuin paikkakuntiensa tapahtumissa.

Noin 15 seniorinaista ryhmäkuvassa.
Kajaanin merimieskirkkopiiriläisiä vuonna 2019.

Merimieskirkkopiirejä on eri puolilla Suomea. Kysele rohkeasti omasta seurakunnastasi – tai naapurista.

Perinteisesti merimieskirkkopiirit tunnetaan ennen kaikkea satojen villasukkaparien neulomisesta merenkulkijoiden joululahjoiksi. Merimieskirkkopiiri voi kuitenkin olla luonteeltaan yhtä hyvin nuorisopiiri, retkipiiri tai puutyöpiiri taikka vain yhteen kokoava paikka, jossa nautitaan hengellisestä annista, keskusteluista, esitelmistä jne.

Merimieskirkkopiirien tavoin maassamme toimii myös muutamia muita kerhoja ja ryhmiä, jotka tekevät Merimieskirkon hyväksi arvokasta ja pyyteetöntä työtä. Vuonna 2022 luettelossa oli 11 suomenkielistä ja 4 ruotsinkielistä merimieskirkkopiiriä tai muuta vastaavaa tukea antavaa tahoa.

Merimieskirkkopiiritoimintaan tai sen käynnistämiseen saa tukea ja neuvoja Merimieskirkon keskustoimistosta.