Reijo Leino

Toimenkuva Turistipappi, rovasti. Gran Canaria

Olen Reijo Leino ja lähdössä kolmannelle talvikaudelle turistipappina. Kohteena on Gran Canarian seurakunta, jossa jumalanpalveluksia vietetään Las Palmasissa ja Playa del Inglesissä. Mukaani matkalle lähtee pappispuolisoni Kirsi, jonka kanssa olemme työn iloja yhdessä jakaneet koko yhteisen taipaleemme. Nyt Kirsi tukee tehtävääni vapaaehtoisen arvokkaassa roolissa.

Meidän yhteiseen taipaleeseemme on kuulunut erilaisia tehtäviä. Helsingissä työskentelimme 90-luvun taitteessa ulkomaalaisopettajina maahan saapuneiden pakolaislasten parissa. Sieltä jatkoimme Kuhmoisten Päijälänkylään kyläkoulunopettajiksi kaksiopettajaiselle koululle.

Kun olimme osamme tehneet kylän lasten kanssa, siirryimme Suomen Lähetysseuran palvelukseen ja työkohteemme olivat ensin Kolumbia ja sieltä meidät evakuoitiin Venezuelaan. Uusiutunut denque-kuume sitten pakotti jättämään Latinalaisen Amerikan ja jatkoimme Suomen Lähetysseuran kotimaantyössä.

Seurakuntatyön kokemusta meillä on Savon suunnalta, jossa viimeksi työskentelin Järvi-Kuopion rakennemuutosseurakunnan kirkkoherrana.

Hengähdettyäni, eläkkeelle jäämisen jälkeen, vuoden päivät, nykyisessä kotikunnassamme Naantalissa, alkoi paluu espanjankieliseen toimintaympäristöön kiehtoa ja hain avoinna ollutta turistipapin paikkaa ja tuolla reissulla olen sitten uutta kautta aloittamassa.

Entisenä kirkkoherrana iloitsen siitä, että turistityössä saan palata taas papin perustyöhön seurakuntaa ja seurakuntalaisia palvelemaan.

Jo kielikouluaikoinani Costa Ricassa mieleen piirtyi vahvasti lause: ”a la orden” – palveluksessanne. Tällä asenteella tahdon tehtävääni hoitaa, palvellen seurakuntaa ja sen ihmisiä. Tuon mukanani omat työ- ja elämänkokemukseni ja yhdessä luomme uusia kokemuksia – ”Siempre a la orden!”

Tsemppiä ja siunausta meille jokaiselle omaan elämäntilanteeseemme!