Työmme laivoilla

Merimieskirkon toiminta on alkanut merimiesten sielunhoitoyhtiönä ja sitä tehtävää toteutamme edelleen. Teemme toimipisteittemme alueella olevissa satamissa laivakäyntejä ja laivakuraattorimme kulkevat mukana monella suomalaislaivalla.

Punainen auto, jonka sivupeilistä näkyy kuljettaja, ajaa laiturialueella kohti laivaa.
Kirkon auto laivan vierellä on odotettu vieras.

Maailmalla satamat kasvavat ja tehostavat toimintaansa. Aikanaan merimieskirkot rakennettiin sataman lähelle ja siinä jotkut edelleen ovatkin, mutta meille tärkeät satamanosat voivat olla pitkien matkojen päässä. Merimieskirkon pikkubussi on tärkeä työkalu niin laivoille kuin sieltä pois pääsemiseen.

Laivakäynti on merimieskirkon ojennettu käsi. Siinä voidaan jutella mukavia (tai vakavia) ja sopia kuljetuksista kuljetuksia kirkolle tai asioille. Monessa satamassa toimitamme laivalle myös Mepan (Merimiespalvelutoimisto) palvelut .

Laivakuraattorit ovat suomalainen tapa tuoda Merimieskirkon palvelut laivan päälle. Mukana kulkeva työntekijä osallistuu laivan arkeen ja voi tarvittaessa olla keskustelukumppani aroissakin asioissa. Työhyvinvoinnin lisääminen on missiomme niin henkilökohtaisella kuin työyhteisön tasolla.

Merimieskirkko osallistuu erilaisiin suomalaisiin merenkulun yhteishankkeisiin tarjoten henkisen huollon osaamistaan yhteisölle.

Lähin merimieskirkko on puhelinsoiton tai viestin päässä

Suomalaisia merimieskirkkoja on Suomessa seitsemän ja Euroopassa toinen mokoma. Lisäksi merenkulkijan käytettävissä on ICMA-yhteisömme maailmanlaajuinen merimieskirkkojen verkosto.

Lähde nimikkolaivakuraattoriksi

Haemme nimikkolaivakuraattoreita suomalaisille laivoille Merimieskirkon työhön. Merimieskirkon laivakuraattorit toimivat suomalaisilla laivoilla henkisen huollon tehtävissä yhteistyössä ao. varustamon kanssa. Seilaukset tehdään pääosin Itämerellä rahti- ja matkustaja-aluksilla sekä jäänmurtajilla.

Tehtävä on vapaaehtoisluonteinen eikä siitä makseta palkkaa. Suomen Merimieskirkko ry maksaa toiminnasta koituvat kustannukset, kuten matkat, koulutukset ja vakuutukset.

Laivakuraattorityö tarjoaa aikuis- ja työpaikkatyön toimintamalleja. Siinä voi etsiä uusia tapoja kohdata ihmisiä ja opetella olemaan toisen työpaikalla. Suomalainen laiva on myös monikielinen ja -kulttuurinen yhteisö.

Tehtävä soveltuu teologille, diakoniatyöntekijälle, nuorisotyöntekijälle tai muun soveltuvan koulutuksen hankkineelle. Työkokemusta omalta alalta on syytä olla muutama vuosi.

Tehtävään annetaan koulutus, johon sisältyy myös purkukeskustelumetodin opettelu. Vaihtuvateemaisia koulutuksia on kaksi kertaa vuodessa. Sen lisäksi varsinaista seilaustyötä erikseen sovitusti 1-4 kertaa vuodessa laivan reitistä riippuen.

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi sähköpostilla Jaakko Laasiolle viimeistään 2.4.2024. Liitä mukaan cv tai muu kuvaus työkokemuksestasi ja koulutuksesta.

Lisätietoja antavat:

Jaakko Laasio, puh. 0400 156660, s.posti jaakko.laasio@merimieskirkko.fi