Ateenan merimieskirkko 30 vuotta

Ensiesitys

width=

Malja kirkolle ja Suomelle

Kuva: Henrik ”Henkka” Illikainen ja Pauliina Mäkinen-Loukas laulattivat Ateenan merimieskirkon 30-vuotisjuhlayleisöä.

Ateenan merimieskirkon 30-vuotisjuhlia vietettiin 13.-14. toukokuuta. Juhlat alkoivat juhlamessulla St. Paulin anglikaanikirkossa, jossa messun toimittivat merimiespastorit Katri Oldendorff ja Hannu Suihkonen sekä Rodoksen turistipappi Heikki Järvinen. Skandinaavisen kirkon kuoro osallistui messuun, kuulimme myös Suomi-koulun oppilaan kanteleensoittoa.

Merimieskirkko oli tuona lauantai-iltana tupaten täynnä. Henrik ”Henkka” Illikaisen esiintyminen toi juhlaan myös matkailijoita, jotka olivat tavanneet hänet lentokentällä. Nuori mies on tunnettu mm. nopeasti suosiotaan kasvattavista suomirock-bändeistä Tiisu ja Victoria. Henkan ohjelmaan sisältyi myös uusi laulu, jonka hän oli tehnyt matkalla merimieskirkolle. Saimme kuulla laulun ensiesityksen.

Ateenan merimieskirkolla on monia pitkäaikaisia vapaaehtoisia, jotka Merimieskirkko palkitsi ansiomerkein.

Kohotimme maljan 30-vuotiaalle Ateenan merimieskirkolle, mutta myös satavuotiaalle Suomelle.

Juhlavieraiden joukossa olivat mm. Suomen Ateenan suurlähettiläs Juha Pyykkö, Pireuksen merimieskirkon pitkäaikainen työntekijä Kristina Sandberg-Peppas, turistikanttori Margaret Vainio Rodokselta sekä tietenkin paljon Ateenan ja Kreikan suomalaisia. Merimieskirkolla monessa toimessa työskennellyt Esko Vepsä lähetti juhlaan oman tervehdyksensä, joka luettiin juhlan aikana.

Juhlat jatkuivat sunnuntaina kirjan julkistamistilaisuudella. Pauliina Mäkinen-Loukaksen kreikaksi kääntämä Irja Askolan ja Anja Porion kirjan Mikä Nainen sai kannustavan vastaanoton.

Ilta jatkui lauluillan merkeissä Mäkinen-Loukaksen ja Henrik Illikaisen johdolla. Kappaleet vuosien ja vuosikymmenien varrelta toivat monia muistoja mieleen.

Suuri kiitos kaikille juhlassa mukana olleille. Erityiskiitos Suomi-Seuralle, joka avusti juhlien toteuttamisessa.

Teksti ja kuvat: Mari Hilonen

width=

”Intensiivinen, mielenkiintoinen, opettavainen ja ikimuistoinen viikko 22 suomalaisnuoren kanssa”, sanoi Ateenan merimieskirkon sosiaalikuraattori Mari Hilonen rippikouluviikon päätyttyä kesäkuussa. Muistoksi ryhmältä hän sai sydämen, johon nuoret olivat kirjoittaneet palautetta ohjaajastaan.