Mignon-munia saa ulkomaan merimieskirkoiltamme

Käsityönä valmistettavat Mignon-munat ovat osa suomalaista pääsiäisperinnettä. Merimieskirkot ovat harvoja paikkoja rajojemme ulkopuolella, mistä näitä suklaamunia voi ostaa.

width=Fazerin perustaja Karl Fazer löysi idean Mignon-munaan työmatkallaan Saksassa ja alkoi valmistaa tehtaallaan tätä suomalaisen pääsiäisperinteen klassikkoa jo vuonna 1896. Mignon on Fazerin toiseksi vanhin edelleen myynnissä oleva tuote Pihlaja-marmeladimakeisen eli kettukarkin (1895) jälkeen.

Mignon on tänä päivänä maultaan lähestulkoon sama kuin syntyessään. Mignon-munia valmistetaan Fazerin suklaatehtaalla Vantaalla perinteisen valmistusreseptin mukaisesti vuosittain joulukuusta alkaen noin kolmen neljän kuukauden ajan. Joka vuosi valmistuu noin 1,6 miljoonaa Mignon-munaa ja jokainen niistä tehdään käsityönä.

Monille suomalaisille Mignon kuuluu pääsiäiseen yhtä lailla kuin mämmi tai lammaspaisti. Nämä jo tsaariperheenkin suosimat klassikot ovat jatkuvasti myydyimpiä pääsiäismunia Suomessa.

Myös Merimieskirkoilla Mignon on yksi pääsiäisen kysytyimmistä tuotteista. Suomen Merimieskirkon Euroopan toimipaikoissa myydään vuosittain lähes 1 500 Mignon-munaa. Fazer ei valmista Mignon -munia vientiin, ja siten Merimieskirkot ovat niitä harvoja paikkoja rajojemme ulkopuolella, mistä Mignon-munia voi ostaa.

– Fazerin ja Merimieskirkon yhteistyöllä on pitkät perinteet. Olemme iloisia, että Merimieskirkko voi tuotemyynnin kautta tarjota meille mahdollisuuden olla osa ulkomailla asuvien suomalaisten elämää. Tuotteemme edustavat usein Suomea maamme rajojen ulkopuolella, ja tiedämme, että ne ovat toivottuja ja kaivattuja monen ulkomailla asuvan suomalaisen mielestä. Meidän näkökulmastamme arvokkainta on erityisesti tunnesiteen rakentaminen ja ylläpitäminen Fazer-brändiin, ei niinkään myynnin määrä, kertoi johtaja Liisa Eerola Fazerilta edellisten myyjäisten alla.

Aitoja kananmunankuoria

width=Mignon-munien valmistus ja pakkaaminen on edelleen täysin käsityötä. Mignon-munan aidot kananmunankuoret saavat alkunsa suomalaisessa kanalassa. Munista valikoidaan juuri oikean kokoiset Mignon-munien valmistusta varten.

Kananmunat tyhjennetään erityisellä imumenetelmällä sekä puhdistetaan, desinfioidaan ja kuivataan huolellisesti. Fazerin makeistehtaalla Vantaan Vaaralassa munankuoret täytetään käsityönä yksi kerrallaan herkullisella mantelipähkinä-nougattäytteellä, joka sisältää mantelia, hasselpähkinöitä, sokeria, kaakaovoita, vaniljaa ja kaakaomassaa.

Täyttövaiheen vaativuutta lisää se, että jokaisessa Mignon-munassa on mantelipähkinä-nougattäytettä täsmälleen 52 grammaa. Täyttöaukko suljetaan seoksella, jossa on puuterisokeria, riisivalkuaista ja vähän vettä. Nopeimmat työntekijät tulppaavat työpäivän aikana 6 900 munaa. Myös pakkausvaihe tehdään käsityönä.

Tämän jälkeen munilla on vielä edessään laiva- tai rekkamatka suomalaisille merimieskirkoille Eurooppaan, missä ne pääsevät valloittamaan pääsiäismarkkinoita. Merimieskirkoilta Mignoneita ostavat etenkin ulkosuomalaiset, joiden kauppakasseihin munia ladataan useampi kerralla.

Ulkomaalaiset ovat Mignon-munien suhteen uteliaita ja heitä huvittaa ajatus oikeasta munasta, joka onkin täynnä nugaata. He saattavat ostaa kokeilumielessä yhden munan. Poikkeuksena on Saksa, mistä Mignonin ideakin on peräisin, missä vastaavanlaisilla täytetyillä munilla on totuttu herkuttelemaan pääsiäisenä.

Teksti: Katja Honkala
Kuvat: Oy Karl Fazer Ab
Lähde: Mignon on pääsiäisen klassikko -Fazerin tiedote 2017.

Fazer-konserni

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis-, keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan.

Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli yli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Fazer on tärkein Merimieskirkon makeistoimittaja. Fazerin Sininen on suomalaisten suosikkisuklaa myös Suomi-kaupoissamme.