Myyjäiset aloittavat joulun odotuksen

width=

Merimieskirkon myyjäiset 2017

• Ateena: 1.-2.12.
  • Bryssel: 29.11.-3.12. ja 6.-10.12.
  • Hampuri: 17.-19.11. ja 24.-26.11.
  • Lontoo: 22.-26.11.
  • Rotterdam: 17.-19.11. ja 24.-26.11.
  • Rotterdamin merimieskirkko Amsterdamissa 1.-2.12.

Merimieskirkot eivät tulisi toimeen ilman vapaaehtoisiaan. Kysyimme kolmelta merimieskirkkotyön tukijalta, mitä joulumyyjäiset tuovat heille mieleen.

• Oletko tänä vuonna tai oletko ollut aikaisempina vuosina myyjäisten vapaaehtoisena ja/tai asiakkaana?
  • Mikä Merimieskirkon joulumyyjäisten merkitys on sinulle?
  • Kerro myyjäisiin liittyvä haasteellinen asia.

width=Matti Mannila
suntio, kirkkoraadin puheenjohtaja
Brysselin merimieskirkko, Belgia.

Olin vuonna 2004 ensimmäistä kertaa tekemässä Antwerpenin joulumyyjäisiä, mutta jo vuosia sitä ennen ostimme jouluruuat ja -herkut Antwerpenin myyjäisistä. Edelleenkin olen mukana, ja nyt osaamiseni on enemmän taloushallinnossa.

Myyjäiset on oiva ikkuna esitellä toimitilaamme ja toimintaamme kaikille niille, jotka eivät niihin ole tutustuneet. Poronkäristys ranskalaiselle, lohikeitto belgialaiselle, grillimakkara suomalaisen oluen kera hollantilaiselle ovat elämysmatkoja Suomeen. Kirkkoraadin puheenjohtajana tietysti haluan, että joulumyyjäiset olisi taloudellisesti onnistunut tapahtuma. Jokainen euro varmistaa, että toiminta Brysselissä jatkuu aktiivisena. Henkilökuntamme vahva sitoutuneisuus toimintaan takaa kiitettävän tuloksen.

Brysselin myyjäisten alkuvuosina kiinteistöä riivasi mystiset sähkökatkokset. Jouduin juoksemaan ympäri kiinteistöä etsimässä vian aiheuttajaa, eikä sitä löytynyt. Kerran satuin olemaan myyntitiskin takana, kun sähköt katkesivat. Vedenkeittimeen oli kertynyt vastusten päälle kalkkia ja syy oli sen päälle kytkeminen. Normaalisti harvakseltaan käytettynä vikaa ei ilmennyt, mutta kun keitin oli käytössä jatkuvasti, se aiheutti sulakeongelman.

**

width=Pauliina Mäkinen-Loukas
musiikinopettaja
Ateenan merimieskirkko, Kreikka.

Olen Ateenan merimieskirkon vuosittaisissa joulumyyjäisissä vakioasiakas perheeni ja kreikkalaisten ystävieni kanssa. En ole koskaan ollut myyjäisissä töissä vapaaehtoisena, mutta pidän kirkolla mm. musiikkipiiriä.

Joulumyyjäiset on tärkeä tilaisuus minulle suomalaisena – vähän niin kuin pikkujoulut. Koko perheeni ja kreikkalaiset ystävämme, joiden kanssa perinteisesti tulemme joulumyyjäisiin, pääsevät osalliseksi pohjoismaalaisesta joulunodotustunnelmasta: glögin, kahvin ja piparkakkujen tuoksusta! Siellä saa maistella muutenkin kaikenlaisia herkkuja ja myös ostaa niitä kotiin vietäviksi tai lahjoiksi. Tarjolla on tuotteita, joita ei voi ostaa muualta Kreikasta.

Minä en ole koskaan joutunut myyjäisissä mihinkään hankalaan tai haasteelliseen tilanteeseen.

**

width=Hannes Vartiainen
elokuvaohjaaja
Hampurin merimieskirkko, Saksa.

Olen ollut asiakkaana Hampurin merimieskirkolla ja sen myyjäisissä jo muutamana vuonna. Tunnelma siellä on aina katossa, ja tapana on ollut viedä myyjäisiin paikallisia ystäviämme.

Myyjäiset toimivat joulun ajan aloituksena. Tapahtuma on mukavaa yhdessäoloa ja poronkäristystä hyvässä seurassa.

Myyjäisiin liittyy kannaltani kaksi haasteellista asiaa. Minulla on tapana saunoa kirkolla kaksi-kolme kertaa viikossa, mutta saunat ovat myyjäisten aikaan kiinni. Ymmärrän toki, että kirkon väki on myyjäisten aikaan erittäin kiireistä ja kaikki tilat ovat käytössä. Muutama vuosi sitten kirkon alakerrassa oli myyjäisten aikaan piste, jossa saattoi tilata yhdellä eurolla pienen maistiaisen suomalaista snapsia. Tämä oli hauska tapa esitellä suomalaista kulttuuria paikallisille ystäville: meidän väkijuomat salmiakkikoskenkorvasta lakkalikööriin ja minttuviinaan ovat paikallisille hiukan eksoottisia. Makumaailma poikkeaa täkäläisestä, joku saattoi näiden eksoottisten vaihtoehtojen joukosta jopa löytää uuden suosikin. Jostain syystä tätä väkijuomapistettä ei viime vuonna enää ollut.