Poikkeuksellinen vuosi 2020

Pääkirjoitus. Merimieskirkko-lehti 1/2021 (toimintakertomus).

Merimieskirkon 145. toimintavuosi oli poikkeuksellinen sekä merkittävä Merimieskirkon tulevaisuuden näkökulmasta.

Maaliskuun 2020 alusta koronavirus vaikutti toimintaamme ja talouteemme voimakkaasti. Toiminta siirtyi verkkoon ja sosiaaliseen mediaan sekä ulkomailla että Suomessa, mikä tarkoitti myös uusien toimintatapojen opettelua.

"Kolme pastoria Merimieskirkon logot paidoissaan pitää etätilaisuutta kuulokkeet korvillaan. Heillä on w-kirjaimen muotoinen päähine, joista muodostuu www-symboli."

Kirkkojen kiinni oleminen merkitsi kohtaamisen määrän laskua, mutta toiminnassa tavoitettiin myös uusia ihmisiä. Lisäksi pandemia-aika on lisännyt Merimieskirkon sisäistä yhteistyötä eri tapahtumien toteutuksessa. Koronasta huolimatta Merimieskirkko oli viime vuonna läsnä  ihmisen ilossa, surussa ja koronan aiheuttamassa uudessa tavallisessa.

Merimieskirkon henkilöstö ja vapaaehtoiset ovat toimineet vaikeassa tilanteessa erinomaisesti. Työntekijät ja vapaaehtoiset ovat toimineet sitoutuneesti sekä tukeneet ja kohdanneet erilaisissa kriisitilanteissa olleita ihmisiä sekä toisiaan. Tästä suuri kiitos jokaiselle työssä mukana olevalle!

Laajentuva yhteistyö kirkon ulkosuomalaistyössä

"Kahdet kädet, joissa kummassakin on palapelin pala. Niiden yläpuolella vuosiluku 2025 ja alapuolella Kirkon ulkosuomalaistyön sekä Merimieskirkon logot."Viime vuoden lopulla Merimieskirkon ylimääräinen kokous hyväksyi Merimieskirkon ja Kirkkohallituksen (siirryt toiseen palveluun) kanssa solmitun yhteistyösopimuksen. Sopimuksen mukaan Merimieskirkko hoitaa vuoden 2025 alusta kirkollisen ulkosuomalaistyön (siirryt toiseen palveluun) operatiivisen johtamisen ja koordinoinnin. Neuvotteluprosessi asiasta alkoi vuonna 2019, kun Kirkon ulkosuomalaistyön toimisto ehdotti Merimieskirkolle neuvottelujen aloittamista.

Solmittu sopimus vaikuttaa Merimieskirkon tulevaisuuteen merkittävästi ja sopimuksen täytäntöön panon valmistelu on aloitettu, jossa yhtenä tärkeänä osana on Merimieskirkon uuden strategian laatiminen kuluvana vuonna.

Sosiaalityön aloittaminen Aurinkorannikolla

Vuonna 2020 Merimieskirkko aloitti toiminnan myös uudessa maassa eli Espanjan Aurinkorannikolla. Jo puolen vuoden kokemuksen perusteella siellä aloitettu kolmivuotinen sosiaalityön hanke on osoittanut tarpeellisuutensa.

Merimieskirkolle on kaikessa toiminnassa tärkeätä hyvä yhteistyö ja kumppanuus muiden toimijoiden kanssa. Näin toimimme myös Aurinkorannikolla, sielläkin työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Hannu Suihkonen, pääsihteeri

Lue Merimieskirkon toimintakertomus 2020 (pdf).