Satu Oldendorff eläkkeelle 40 merimieskirkkovuoden jälkeen

Satu Oldendorff: ”Päällimmäisenä on kiitollisuus.”

width=
Pohjois-Saksan merimieskirkon henkilöstö ryhmäkuvassa marraskuun 2018 lopulla joulubasaarin päätyttyä. Satu oikealla.

Pohjois-Saksan merimieskirkon johtajan Satu Oldendorffin läksiäisjuhlaa vietettiin Hampurissa tammikuun puolivälissä. Sunnuntaina 13.1. juhlittiin ensin Hampurin merimieskirkolla yli 300 vieraan voimin ja maanantaina oli vuorossa suurlähetystön ja Hampurin kunniakonsulaatin järjestämä tilaisuus yhteistyökumppaneille.

width=
Satu ja Valtteri. Kuva: Timo Mäkelä.

”Päällimmäisenä mieleen jäi kiitollisuus kaikesta ja kaikista”, Satu sanoo. ”Elämä Merimieskirkon vapaaehtoisena ja työntekijänä on antanut paljon ja ollut hyvin monipuolista. Näinä vuosikymmeninä saatu yhteistyökumppaneiden ja ystävien määrä on suuri. Tätä upeaa verkostoa minulla ei olisi ilman Merimieskirkkoa. Olen saanut olla ja elää hyvässä yhteisössä hyvien ihmisten kanssa ja rinnalla lähes 40 vuotta.”

”Työ Pohjois-Saksassa Hampurissa on ollut mielekästä ja motivoivaa. Toiminnan kehittäminen ja uusien toimintaryhmien avaaminen kirkolla ovat olleet merkityksellisiä.”

Satun ura Merimieskirkolla on mittava ja tuloksekas. Hänet kutsuttiin Hampuriin johtajaksi joulukuussa 2010, jolloin hän oli toiminut Turun merimieskirkon johtavana satamakuraattorina 11 kuukautta. Turkuun hän puolestaan oli hakenut tehtyään Merimieskirkolle ansiokkaan määrän vapaehtoistyötä Hampurissa ja Turussa sekä luottamustehtäviä oltuaan mm. yhdistyksen hallituksessa vuosina 1998-2009 ja monet vuodet hallituksen varapuheenjohtajana. Varsinaisena työnään hän toimi terveyskeskuksessa osastonhoitajana Liedossa.

width=
Kiitossanojen aika eläkejuhlan järjestäjille ja puhujille! Kuvassa suurlähettiläs Ritva Koukku-Ronde, kunniakonsulit Hans-Christoph Stadel ja Bernd Jorkisch sekä SMK:n pääsihteeri Hannu Suihkonen.

Merimieskirkko jäi asumaan Satun sydämeen jo tuotakin aiemmin. Vuonna 1982 Satu oli muuttanut Hampuriin perheensä kanssa, jonka kolme lasta kasvoivat Satun mukaan merimieskirkon käytävillä, pyhäkoulussa, kielikoulussa ja harrasteryhmissä. Lapsista kaksi on sittemmin myös työskennellyt Merimieskirkolla: Katri Oldendorff keskustoimistolla ja viimeksi Benelux-maiden merimieskirkon johtajana sekä Tuure Turun merimieskirkon satamakuraattorina.

Merimieskirkon toiminnassa on keskeistä se, että ihminen kohdataan ja että ihminen voi tuntea kuuluvansa yhteisöön, olla sen jäsen.

”Satu on yhdessä tiiminsä ja kaikkien kirkolla toimivien kanssa onnistunut luomaan Hampurin merimieskirkolle puitteet ja toiminnan, jossa nämä asiat toteutuvat. Satu on johtanut kirkon työtä ihmisten keskeltä, hän on ollut läsnä, hän on ollut ihmisten tavoitettavissa”, Suomen Merimieskirkon pääsihteeri Hannu Suihkonen kehuu.

”Lämmin kiitos Satu monipuolisesta ja erityisen merkittävästä työstä Suomen Merimieskirkossa.”

Uusi tuttu johtaja

Satun siirryttyä eläkkeelle 1.2.2019 uutena johtajana aloittaa tammikuussa Valtteri Salmi, joka valittiin tehtävään Rotterdamin merimieskirkon sosiaalikuraattorin toimesta.

Uudelle johtajalle siirtyi myös Merimieskirkon ulkomaan sosiaalityön koordinaattorin tehtävät.

”Hampuriin suuntaan innostunein ja nöyrin mielin. Odotan työn Hampurissa olevan vähintään yhtä mukaansa tempaavaa kuin merimieskirkkotyö on ollut tähän saakka”, Valtteri pohti syksyllä saatuaan tiedon valinnastaan.

Valtteri Salmi.

”Työ Rotterdamin merimieskirkolla oli paljon monipuolisempaa ja mielenkiintoisempaa kuin alussa uskalsin odottaa. Rotterdam ja sen ihmiset tekivät minuun lähtemättömän vaikutuksen”, Valtteri kiittää Hollannin yhteisöä.

Pääsihteeri Hannu Suihkonen toteaa, että ”Pohjois-Saksan merimieskirkko on toiminnallisesti ja taloudellisesti hyvässä kunnossa. Tästä on Valtterin yhdessä tiimin ja kaikkien toimijoiden kanssa hyvä jatkaa eteenpäin. Valtterin monipuolinen työkokemus sekä kokemus Rotterdamin merimieskirkolta antavat hyvät eväät Pohjois-Saksan merimieskirkon johtajan työhön.”

Virallisesti johtajuus vaihtuu helmikuun alusta, mutta Valtteri on työskennellyt Hampurin kirkolla yhdessä Satun kanssa jo tammikuun ajan.

”Hampurin merimieskirkon kävijät ja työntekijät ovat ottaneet minut avosylin vastaan. On ollut ilo liittyä iloiseen ja innokkaaseen joukkoon Pohjois-Saksassa. Ensimmäiset päivät Hampurissa ovat olleet miltei yhtä juhlaa ja uskon, että sama positiivinen yhdessä olemisen ja tekemisen meininki jatkuu myös tulevaisuudessa”, uusi johtaja antaa tunnustusta.