Suoja satamassa – Turun Mikaelinseurakunnan merimieskirkkopiiri 60 vuotta

Turun Mikaelinseurakunnan merimieskirkkopiiri juhli 60-vuotista toimintataivaltaan 14.1.2018. Juhlassa kiitettiin tehdystä työstä, nostettiin merimieskirkkotyötä esille ja pyydettiin voimia tulevien vuosien työhön ja haasteisiin. Piirin täsmällinen syntymäpäivä on 16.1.1958.

width=

Kirkkopyhä alkoi messulla Turun Mikaelinkirkossa, jossa saarnasi Suomen Merimieskirkon pääsihteeri Hannu Suihkonen. Tekstinlukijoina palvelivat Pohjois-Saksan merimieskirkon johtaja Satu Oldendorff sekä poika- ja meripartio Mikaelin Sinisten lippukunnanjohtaja Janne Tamminen. Palveluryhmänä toimi Turun meripelastusyhdistyksen tiimi Sampsa Jalon johdolla, ja esirukousavustajana oli merimieskirkkotyön työryhmän jäsen Hanna Suomela.

Messun jälkeen nautittiin kirkkolounas merimieskirkkotyön hyväksi. Piiriläinen Kirsti Sainion valmistama kermainen lohikeitto maistui. Kiitos kuuluu myös piiriläinen Simo Hangelinille, joka kustansi lohet keittoon. Juhlakahvien herkulliset kakkupalat loihti yhteiseen pöytään Riitta Leinonen Martoista.

Juhlapuheen piti Satu Oldendorff (kuvassa alla), piirin entinen vetäjä, joka antoi piirille tunnustusta siitä, että se on seilannut kuusi vuosikymmentä myötätuulessa ja pysynyt toiminnassaan ’hyvien tuulten satamana’.

width=

”Kumppanisi kotona ja maailmalla on yksi Suomen Merimieskirkon strategian tuoma ajatus. Tämän kumppanina kotona -ajatuksen olen vahvasti kanssanne kokenut. Olette vieraanvaraisia, vastuullisia ja rohkeita! Teidän jakamanne vieraanvaraisuus on Jumalan rakkauden välittämistä, jonka kohdistatte kanssaihmisiin ja elätte sen arjessa todeksi.”

”Merimieskirkkopiiri on Merimieskirkkotyön välittäjä, jakaja ja vahva viestijä ulkopuolisille tahoille. Olette tärkeitä esirukoilijoita työllemme. Toimintanne on vapaaehtoistyötä parhaimmillaan. 60 vuotta vaatii sitoutumista, sinnikkyyttä, uudistumista, jatkuvuutta ja aktiivisuutta. Te ette ole antaneet periksi, vaan jatkatte tärkeää toimintaa Merimieskirkon ja merenkulkijoiden hyväksi. Merenkulku ja merenkulkijat tarvitsevat tässä muuttuneessa, globaalissa maailmassa merimieskirkkopiirin vapaaehtoista toimintaa nyt ja tulevaisuudessa!”

Hannu Suihkonen jakoi Turun merimieskirkon satamakuraattorin Arja Suvannon avustana ansiomerkit neljälle piiriläiselle. Hopeisen ansiomerkin saivat Raimo Salminen ja Ritva Rissanen sekä pronssisen ansiomerkin Ritva Salminen ja Simo Hangelin.

Turun Naispoliisilaulajien lauluryhmä Sireenit esiintyi kanttori Helena Heimolan johdolla ja ilahduttavan moniväkinen joukko merimieskirkkotyön ystäviä ja piiriläisiä sai laulaa myös merellisiä yhteislauluja.

width=

Juhlassa julkaistiin myös piirin vetäjän Katriina Kivenheimon ja juhlaa luotsanneen pastori Timo Hantun (kuvassa) kokoama uudistettu painos piirin historiikista. Kolehdista, kirkkolounaasta ja historiikista saatiin kerättyä tukea Suomen Merimieskirkon työlle.

Teksti: Timo Hanttu
Kuvat: Uolevi Salonen