Katariina Airas Berliinin ja itäisen Saksan suomalaispapiksi

Katariina Airas on valittu Berliinin ja itäisen Saksan alueella asuvien ja liikkuvien suomalaisten määräaikaiseksi pastoriksi (1.1.2023-31.12.2024). Pappina hän vastaa lisäksi Saksan suomalaisseurakuntien rippikoulu- ja nuorisotyöstä, ystävätoiminnasta sekä kansainvälisestä diakoniasta.

Katariina Airas on 48-vuotias pappi, muusikko, kolmen lapsen äiti ja yhden isoäiti. Katariina aloittaa Berliinin ja itäisen Saksan pappina tammikuussa 2023 ja odottaa uutta työtä ja erityisesti sen mukanaan tuomia uusia tuttavuuksia innolla.

"Lammen rannalla männyn vieressö laulava kiharatukkainen nainen, jolla yllään pinkki neule ja otsahuivi sekä kaulaketjussa riippuva nokkahuilu".
Vapaa-ajallaan mm. musiikkia harrastava pastori Katariina Airas tulee sijoittumaan Berliiniin toimialueenaan koko itäinen Saksa.

”Saksa on minulle jo lapsuudesta tuttu ja rakas maa Helsingin saksalaisen koulun kautta. Aikuisena olen kiertänyt eri puolilla Saksaa esiintymässä lauluyhtyeeni kanssa lähes vuosittain jo parinkymmenen vuoden ajan”, Katariina kertoo.

”Vapaa-ajallani luen, musisoin, teen käsitöitä ja vietän aikaa läheisteni kanssa. Olen kiinnostunut historiasta, eri kielistä ja kulttuureista.”

”Hengellinen taustani on herännäisyydessä, jonka hieno veisuuperinne ja sanoma aivan jokaisen ihmisen yhtäläisestä arvosta ovat minulle rakkaita. Kaikkien ja kaikenlaisten ihmisten sekä koko luomakunnan kunnioittaminen, tasa-arvo ja vieraanvaraisuus ovat arvoja, joista en luovu.”

Työsuhde Hampurin merimieskirkkoon

"Hymyilevä nainen, jolla ruskea kihara tukka, vihreä neule ja vihreä isohko pyöreänmuotoinen kaulariipus".Airas on ensimmäinen ulkomaille palkattu työntekijä, jonka työsuhteessa sovelletaan Suomen Merimieskirkon ja Kirkon ulkosuomalaistyön (KUST) tiivistyvän yhteistyön tuomia hallinnollisia muutoksia. Tähän saakka Saksassa suomalaisia palvelevat papit ovat solmineet työsuhteensa Saksan evankelisen kirkon (EKD) jäsenkirkkoihin. Airaksen työsopimus solmitaan kuitenkin Hampurin merimieskirkon kanssa. Hampurin merimieskirkko eli Pohjois-Saksan merimieskirkko on Suomen Merimieskirkko ry:n tytäryhteisö.

Työtä Berliinissä ja itäisessä Saksassa tehdään tiiviissä yhteistyössä seurakuntien vapaaehtoisten sekä Suomalaisen kirkollisen työn keskuksen (SKTK) kanssa. SKTK on Hannoverissa sijaitseva yhdistys, joka koordinoi Saksan suomalaisten seurakuntien toimintaa, julkaisee Rengas-lehteä ja hoitaa yhteyksiä Saksan ja Suomen kirkkoon.

Suomalaispapit palvelevat Saksassa 16 suomenkielistä seurakuntapiiriä eri puolella maata. EKD ja Suomen evankelis-luterilainen kirkko tukevat taloudellisesti suomenkielistä kirkollista työtä Saksassa, ja jatkossa tämä tuki ohjataan Suomen Merimieskirkolle.

Ihmisten ja luomakunnan kunnioittaminen, tasa-arvo ja vieraanvaraisuus ovat arvoja, joista en luovu.

Muutos perustuu Kirkolliskokouksen keväällä 2022 hyväksymään Suomen ev.lut. kirkon ja Saksan evankelisen kirkon välisen yhteistyösopimuksen muutokseen. Sen mukaan kaikkien Saksassa toimivien suomalaisten pappien ja heitä tukevan toimistohenkilön työsuhteet siirtyvät Hampurin merimieskirkon säätiön yhteyteen vuoteen 2025 mennessä.

Taustalla on EKD:n ulkoasiain osaston keväällä 2020 Kirkkohallitukselle tekemä ehdotus neuvotteluista Saksassa tehtävän suomenkielisen työn rahoituksen tulevaisuudesta. Pappien siirtyminen työsuhteeseen Hampurin merimieskirkkoon keventää EKD:n taloushaasteita ja selkiyttää samalla myös työn johtamista.

"Korkealta otettu kaupunkikuva, jossa paljon kerrostaloja, muutama pilvenpiirtäjä, radiomasto ja kirkko".
Berliinin keskustassa sijaitseva Potsdamer Platzin aluetta halkovat pilvenpiirtäjät ja monet erikoiset rakennukset. Kuva: Pixabay/ThomasWolter.

Kirkollinen ulkosuomalaistyö Merimieskirkolle vuoteen 2025 mennessä

Saksassa toteutettava ulkosuomalaistyön siirtäminen Hampurin merimieskirkon vastuulle on osa Suomen Merimieskirkon ja Kirkon ulkosuomalaistyön tekemän työn laajempaa uudelleenorganisointia. Yhteistyösopimuksen mukaan Merimieskirkko ottaa vastuulleen kirkon turistityön Espanjassa ja itäisellä Välimerellä vuoden 2023 kesällä ja Saksan tavoin myös muualla maailmassa tehtävän kirkollisen ulkosuomalaistyön vuoteen 2025 mennessä.

Aloite tiivistyvästä yhteistyöstä tuli Kirkon ulkoasiainosastolta. Yhteistyösopimus ei muuta Merimieskirkon nykyistä työtä eikä merkitse ulkomailla toimivien suomalaisten seurakuntien muuttumista merimieskirkoiksi.

Lue 17.12.2020 julkaistu tiedote Merimieskirkon ja Kirkon ulkosuomalaistyön tiivistyvästä yhteistyöstä.