Viestintä yhteisöllisyyden rakentajana

Nuori nainen selfiekuvassa aurinolasit ja kaulahuivi yllään taustallaan betonisen portin yläosa.

Ovatko Berliinin ulkosuomalaiset tietoisia, millaista yhteisöllistä toimintaa Berliinissä on? Miten tavoittaa heidät?

Olen Noora, kolmannen vuoden sosionomiopiskelija ja teen kehittämistyön harjoittelua Suomen Merimieskirkolle Berliinissä. Suomen Merimieskirkolla ei ole omia toimitiloja Berliinissä, vaan työtä tehdään etänä, asiakkaiden luona sekä Suomi Keskus ry:n ylläpitämässä Suomi-keskuksessa. Suomi-keskus on suomalaisten kohtaamiskeskus, joka on toiminut vuodesta 1985 lähtien.

Osana kehittämistyönharjoitteluani julkaisin Berliinin ulkosuomalaisille kyselyn, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaista toimintaa suomalaiset kaipaavat. Vastauksissa korostui yhteisöllisyys ja suomalainen kulttuuri: toivottiin yhteisiä saunailtoja ja suomalaisten juhlapyhien viettoa. Kukapa ei rentoutuisi saunassa tai nauttisi juhannuksena grillaamisesta ja mölkyn pelaamisesta?

Tutkimuksissakin on todettu suomalaisen kulttuurin tärkeyden korostuvan ulkomaille muuton jälkeen. Pitänee paikkansa, että on mentävä kauas, jotta näkee lähelle.

Kun lähdin pohtimaan kehittämistyötäni, huomasin, että yhteisöllistä toimintaa on jo olemassa. Suomen Merimieskirkko järjestää Berliinissä mm. neule- ja laulukahviloita, lapsiperheiden leikkitreffejä sekä suomalaisten juhlapyhien ympärille rakennettuja tapahtumia kaiken ikäisille.

Ovatko ihmiset tietoisia niistä? Miten ylipäätään tavoittaa Berliinin ulkosuomalaiset, joita on ainakin 2500?

Ratkaisuna lienee viestintä. Internetin ja sosiaalisen median myötä viestinnän maailma on mullistunut, ja tiedon saavutettavuus on noussut. Viestintä on jopa otettu osaksi organisaatioiden strategista suunnittelua. Viestinnän pääasiallinen tehtävä on kaikkialla sama organisaatiosta riippumatta, sillä tietojen vaihtamista ja yhteisöllisyyden rakentamista tarvitaan jokaisessa organisaatiossa ja yhteisössä. Viestintää tarvitaan mm. markkinointiin ja yhteisön vapaamuotoisen vuorovaikutuksen edistämiseen.

Yhteisöllisyys syntyy vuorovaikutuksessa, ja viestintä luo tilan vuorovaikutukselle. Vaikka vuorovaikutusta voidaan pitää viestintänä, niillä on hienoinen ero: viestinnällä on aina jokin tarkoitus, kuten tiedottaminen, viihdyttäminen tai vaikuttaminen, kun taas vuorovaikutuksen tarkoitusperät liittyvät pikemminkin yhteenkuuluvuuden tunteeseen.

Näin ollen kehittämistyöni tuloksena syntyi kuukausittaisen uutiskirjeen luominen Berliinin ulkosuomalaisille. Uutiskirje kokoaa suomalaisten toimijoiden palvelut ja tapahtumat yhteen, jonka lisäksi siinä tiedotetaan tärkeistä ajankohtaisista asioista. Ensimmäinen uutiskirje julkaistaan 24.4.2024.

Jos haluat pysyä kärryillä Berliinin tapahtumista tai muuten vaan kiinnostaa nähdä, mitä on saatu aikaan, uutiskirjeen voi tilata tästä linkistä

Yhteisöllistä kevään jatkoa kaikille!

Kirjoittaja on sosionomiopiskelija, Karelia AMK:ssa ja Merimieskirkon työharjoittelija Berliinissä.