Tyylikkäästi veteraanipyörillä

Merimieskirkko on loistava kokoontumispaikka vaikkapa moottoripyöräilijöille. Sitä mieltä on ainakin veteraanimoottoripyöräkerho Paronin Pojat.

Teksti ja kuvat: Laura Yöntilä. Kuvat Itäharjun Ajoista 22.8.2021.

"Vanha sinivalkoinen etuvisiirillinen moottoripyörä, jonka takana oranssinvihreään takkiin pukeutunut lippalakkipäinen mies."
Yksi tämän vuoden Itäharjun Ajojen (22.8.) näyttelypyöristä: Moto-Guzzi 850T5 Polizia vm. 1986. Italian poliisin käytössä alun perin olleen pyörän omistaa nyt Ilkka Heino. Vieressä Paronin Poikien rahastonhoitaja, Pyrkijä-pyörän (vm. 1938) sekä Harley Davidsonin omistaja Timo Santanen.

Kesäisin Suomen teitä ahkerasti ajavat moottoripyöräilijät kokoontuvat talvikausina mieluusti sisätiloihin. Turun alueen veteraanimoottoripyöräkerho Paronin Pojat löysi taannoin tiensä Turun merimieskirkolle, jossa kerho on pitänyt viikkotapaamisiaan usean talven ajan.

Merimieskirkkoon kerhon tutustutti innokas motoristi, Paimion kirkkoherra ja Paronin Poikien oma jäsen Vesa Tuominen.

Vielä toistaiseksi koronapandemia estää runsaslukuisen jäsenistön tapaamiset kirkolla, mutta tulevaisuudessa tilanne on toivon mukaan toinen. Paronin Poikien rahastonhoitaja Timo Santanen kertoo Turun merimieskirkon olevan juuri sopiva paikka vapaamuotoiselle jutustelulle ja yhdessäololle.

”Merimieskirkossa on oma rauha, ollaan oltu keskenämme. Se on ihan loistopaikka.”

”Ja parkkialue on hyvä.”

"Kolme vanhaa moottoripyörää odottaa lähtöä. Taustalla paljon yleisöä."

Itäharjun Ajot 2021 keräsi Turkuun pyöriä ja ajajia eri puolilta eteläistä Suomea. Vasemmalla 11 suomenmestaruutta vuosina 1965-74 voittanut, Turun seudulla asustava Matti Salonen ja Yamaha TDI 250, jolla suomenmestaruuksia on voitettu kaksi. Matti Salosen takana Jouko Jocke Ryhänen pyörällä Benelli Replica 499 vuodelta 1969. Etualalla Pentti Korhonen ja Arwidson & co Yamaha. Pyörällä on voitettu maailmanmestaruuspronssia vuonna 1975.

Entisöintiä ja kunnostusta

Veteraanimoottoripyöräilijöiden talvet kuluvat paitsi viikottaisen kahvittelun myös pyörien kunnostamisen merkeissä. Suomessa museoajoneuvoksi hyväksytään auto, moottoripyörä tai muu ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entisöity asianmukaisesti.

Museokilpien saaminen vaatii yleensä muutaman vuoden kunnostuksen, Timo Santanen arvioi. Kerhon jäsenistä suuri osa on eläkeiässä ja kiinnostunut aiempien vuosikymmenten ajopeleistä.

”Tämä on enempi pitkäjänteistä toimintaa kuin päähänpisto. Joillain on yksi pyörä johon keskittyvät, joillain taas pari kolme.”

”Kerhon aktiiveissa on muutama työssäkävijä, mutta isompi osa jäsenistä on eläkkeellä. Moottoripyöräily ei ole nuorisolle sellainen pääharrastus enää.”

"Punainen ja sinivalkoinen moottoripyörä nurmikolla. Taustalla Itäharjun keltainen grilli ja ihmisiä kävelemässä ja istumassa."

Edessä 80-luvun Honda 125 crossipyörä, takana vanhempi Triumph kisakatteella.

Historiaa ja perinteikkäitä tapahtumia

Moottoripyöräkerhon nimi juontaa juurensa turkulaisesta vuoden 1972 ratamoottoripyöräilyn maailmanmestari Jarno ”Paroni” Saarisesta.  Mestaruutta seuraavana vuonna Monzan osakilpailussa rataonnettomuudessa menehtynyt Saarinen nauttii alan piireissä edelleen suurta arvostusta.

Jarno Saarisen uraan sekä vanhempien aikojen moottoripyöriin on mahdollista tutustua esimerkiksi Lahdessa Suomen Moottoripyörämuseossa (siirryt toiseen palveluun), jonne ollaan myös rakentamassa erillistä osastoa maailmanmestari Saarisesta.

Lisäksi erilaiset veteraanirallitapahtumat keräävät moottoripyöriä ja -autoja yleisön katseltaviksi. Turussa kilpa-ajoina 1950-60-luvulla pidetyt Itäharjun Ajot (siirryt toiseen palveluun) järjestetään nyttemmin näytösajona, jossa pyörät ja autot kiertävät 1350 metrin pituista lenkkiä voimassa olevan nopeusrajoituksen (50 km tunnissa) mukaisesti.

Paronin Poikien lisäksi Itäharjun Ajojen järjestäjiin kuuluivat (linkeistä siirryt muihin palveluihin) Turun Moottoriseura ry ja Itäharjun Grilli. Turun Seudun mobilistit ja Varsinais-Suomen Sinibaretit olivat apuna erityisesti järjestysmiehinä ja liikenteenohjaajina.

Veteraanimoottoripyörillä ajetaan mieluusti pienillä teillä, 60-80 kilometrin tuntivauhtia, Timo Santanen kertoo.

”Usein tehdään viikonloppureissuja, ollaan yksi yö jossain. Pitkällekin pystyy kyllä menemään, mutta kannattaa ottaa työkaluja mukaan, jos jotain sattuu.”

"Asvalttitiellä kaarteessa sivuvaunullinen moottoripyörä ja useita muita vanhoja moottoripyöriä. Kaarteen sisäkurvissa oranssiin huomioliiviin pukeutunut liikenteenohjaaja." tustalla yleisöä, joka ottaa valokuvia."

Pyörät kaartamassa takaisin Itäharjun Ajojen varikkoalueelle. Sivuvaunulliset pyörät ovat harvinaisuuksia. Kuvassa etualalla Kawasaki H2 750 vuodelta 1972.

Kirkkotapahtumissa omat urut

Määränpään ajomatkoille tarjoavat myös Turun seudun kirkkojen erityisesti motoristeille suuntaamat tilaisuudet, ja tänä vuonna myös Paronin Pojat on ollut mukana järjestämässä Pyhän Jaakobin kirkossa (siirryt toiseen palveluun) Paimiossa pidettävää loppukesän kirkkohetkeä.

Ajokauden alun merkkipaaluihin taas kuuluu Liedon motoristikirkko, joka järjestetään drive-in-tyyppisesti Liedon kirkon (siirryt toiseen palveluun) viereisellä alueella.

Ensimmäisen kerran 1980-luvun alussa järjestetyllä toukokuun kirkkotapahtumalla on jo omat vakiintuneet tapansa ja perinteensä.

"Kirkon edessä suuri määrä erivärisiä moottoripyöriä ja kirkkoon meneviä motoristeja."

Motoristien kirkkohetki Pyhän Jaakobin kirkossa Paimiossa 29.8.2021. Pihalla parkissa noin 120 pyörää, kirkkohetkessä mukana parisensataa osallistujaa. Kuva: Timo Santanen.

”Ensin kokoonnutaan Turkuun Kupittaalle, sitten ajetaan letkassa Lietoon. Huonolla kelillä motoristikirkossa on mukana parisataa pyörää ja hyvällä kuutisen sataa, jolloin iso lauma pyöriä onkin parkkeerattu Liedon keskustaan”, Timo Santanen kuvaa.

”Kirkkopihalla moottoreita käytetään yhtäaikaisesti hetken ajan. Ne ovat sitten meidän motoristiurut.”