Rotterdamin Finse Huis

Rotterdamin merimieskirkkotyö täyttää ensi vuonna 90 vuotta. Viimeiset nelisenkymmentä vuotta merimieskirkkoyhteisö on pitänyt majaansa ’s-Gravendijkwalilla, kantakaupungin monikulttuurisessa osassa. Merimieskirkon peruskorjauksen yhteydessä 2013–14 kiinteistö sai nimekseen Finse Huis, suomalainen talo.

Talon nimi on suunniteltu palvelemaan Rotterdamin merimieskirkon varainhankintaa, mikä on yhä enenevissä määrin osa merimieskirkkotyötä. Myös yksi Suomen Merimieskirkko ry:n strategian arvoista on paikallisen vastuunkannon lisääminen. Näin ollen Rotterdamissa päädyttiin vastaamaan ajan haasteisiin houkuttelemalla yhä enemmän paikallista väestöä asioimaan suomalaisessa talossa ja nauttimaan kansamme vieraanvaraisuudesta.

Finse Huis-palvelut ovat pyörineet nyt kahden vuoden ajan. Se on tuonut Merimieskirkon vieraaksi muun muassa paikallisten korkeakoulujen työntekijöitä, Rotterdamin kaupungin väkeä, virkistyspäiväänsä viettäviä työyhteisöjä ja erilaisten vapaaehtoistoimijoiden koulutus- ja kiitostilaisuuksia.

Ryhmien astuessa sisään Finse Huiseen on reaktio yleensä samankaltainen. He katselevat mielenkiinnolla ympärilleen ja kyselevät, mikä paikka tämä tällainen oikein on.

Usein ennen kokoontumisen alkamista merimieskirkon työntekijää pyydetään kertomaan lyhyesti, missä olemme. Tilanne on työmme kannalta mielekäs ja otollinen: pääsemme kertomaan uusille ihmisille, että suomalainen merimieskirkko on täällä huolehtimassa merenkulkijoiden, raskaanliikenteenkuljettajien ja Hollannin-suomalaisten kulttuurisesta, sosiaalisesta ja hengellisestä hyvinvoinnista!

Kerromme, että valitsemalla Finse Huisin kokoontumispaikaksi ihmiset pääsevät tukemaan työtämme, joka ei tähtää rahalliseen voittoon, vaan yhteisön tukemiseen. Kuulijoiden silmistä näkee, että he ovat otettuja tästä erityislaatuisesta kokoontumispaikasta ja useimmiten he tulevat vieraaksemme uudelleen, ehkä seuraavaksi asioimaan suomalaisessa kaupassa tai saunassa.

Näin pyrimme kantamaan omalta osaltamme vastuuta siitä, että Rotterdamin merimieskirkko olisi seuraavatkin 90 vuotta palvelemassa liikkuvia suomalaisia asemapaikassaan, mikä tulee aina olemaan talomme päätehtävä.

Pauliina Tuomanen,
merimiespappi, Rotterdam

width=
Finse Huis suomalaisen arkkitehtiopiskelijan tulkitsemana. Kiitos Laura Iivarinen.